Biuletyn Informacji Publicznej

Zawiera informacje publiczne w postaci elektronicznej, wymagane przez polskie prawo.

Wyszukiwanie
Główna treœść strony

Zarządzenie nr 108

w sprawie: scentralizowanych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług przez Gminę Pomiechówek
Zarządzenie Nr 108/2016
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 28 listopada 2016 r.

w sprawie: scentralizowanych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług przez Gminę Pomiechówek

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 z późn.zm.) oraz art. 99 i 109 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 poz. 710 z późn.zm.), zarządza się co następuje:

§1. 1. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina Pomiechówek będzie prowadzić skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące czynności prowadzone przez jednostki organizacyjne Gminy Pomiechówek.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek, zawiera załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3. Dyrektorów/kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek wymienionych
w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia, zobowiązuje się do przestrzegania przepisów ustawy
o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.
§2. 1. Dyrektorów/kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek, zobowiązuje się do:
1) posługiwania się numerem NIP Gminy Pomiechówek przy czynnościach prawnych,
2) prowadzenia rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług związanych z działalnością prowadzoną przez te jednostki,
3) prowadzenia „cząstkowych” ewidencji sprzedaży I ewidencji zakupów (rejestrów VAT) za poszczególne miesiące, w których będą ujmowane czynności wykonywane przez te jednostki oraz wartość towarów i usług nabywanych przez te jednostki w związku z prowadzoną przez nie działalnością,
4) sporządzanie tzw. „cząstkowych” deklaracji dla podatku od towarów i usług dotyczących prowadzonej działalności.
2. Celem przygotowania jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek do prowadzenia centralizacji rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług sporządzone zostały procedury rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług dla czynności dokonywanych przez te jednostki zawarte
w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§3. Dyrektorów/kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek zobowiązuje się do:
1) wyznaczenia osób odpowiedzialnych za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług
w jednostce i przekazanie tych danych do Wydziału Finansów,
2) dokonania przeglądu dochodów/przychodów budżetowych osiąganych przez jednostkę
i odprowadzanych do budżetu pod kątem opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT, a w konsekwencji ich podziału na trzy kategorie tj. objętych zwolnieniem, objętych stawkami VAT oraz niepodlegających opodatkowaniem VAT,
3) dostosowania polityki rachunkowości jednostki do niniejszego zarządzenia.
§4. Zakres obowiązków i odpowiedzialności pracowników uczestniczących w procesie rozliczania podatku VAT w ramach procedury centralizacji rozliczeń podatkowych, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§5. Wszelka korespondencja z organami podatkowymi prowadzona jest wyłącznie przez Urząd.
W zakresie działalności jednostek budżetowych oraz zakładu budżetowego treść korespondencji przygotowywana jest przez właściwą jednostkę budżetową oraz zakład budżetowy oraz przekazywana w formie elektronicznej do Wydziału Finansów na adres vat@pomiechowek.pl.
§6. W przypadku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego lub postępowania kontrolnego, jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy zobowiązane są do przekazywania do Urzędu wszelkich informacji oraz dokumentów w terminie wskazanym przez upoważnionego pracownika Urzędu Gminy Pomiechówek.
§7. W razie konieczności uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej, jednostki budżetowe
oraz zakład budżetowy, składają do Gminy Pomiechówek, wniosek o wystąpienie do Izby Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług , zachowując przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
§8. Zasady określone niniejszym zarządzeniem stosuje się do rozliczeń podatku VAT od 01.01.2017 roku.
§9. Zarządzenie niniejsze należy traktować jako jeden z elementów polityki rachunkowości Gminy Pomiechówek.
§10. Wykonanie zarządzenie powierza się Skarbnikowi Gminy, Dyrektorom i Kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek, Kierownikowi Wydziału Finansów i Wydziału Budżetu Urzędu Gminy Pomiechówek.
§11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Załącznik nr 1 do108/2016
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 28 listopada 2016 r.

Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Pomiechówek objętych skonsolidowanym rozliczeniem podatku od towarów i usług i symbol jednostki

1. Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Słoneczna 51, 05-180 Pomiechówek (OPS),
2. Komunalny Zakład Budżetowy, ul. Kupiecka 10, 05-180 Pomiechówek (KZB),
3. Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Goławicach Pierwszych, 05-180 Pomiechówek (SPG),
4. Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Orzechowie, 05-180 Pomiechówek (SPO),
5. Szkoła Podstawowa im. Gen. W. Thommee, ul. Nasielska 3, 05-180 Pomiechówek (SPP),
6. Przedszkole „Pod Dębami” im. Gen. E. Knoll-Kownackiego, ul. Nasielska 3, 05-180 Pomiechówek (PPD),
7. Gimnazjum im. Sławoja Felicjana Składkowskiego, ul. Nasielska 3, 05-180 Pomiechówek (GIM).


Załącznik nr 2 do
Zarządzenia Nr 108/2016
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 28 listopada 2016 r.

Procedury rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług dla czynności dokonywanych przez jednostki organizacyjne Gminy Pomiechówek

I. Procedury związane z wprowadzeniem centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług

§1.

1. Jednostki organizacyjne, powinny aneksować zawarte wcześniej przez siebie umowy.
Aneks powinien zawierać zmianę strony umowy (stroną umowy powinna być gmina reprezentowana przez jednostkę) oraz informację o konieczności doliczenia do pobieranej ceny właściwej kwoty podatku od towarów i usług wg stawki wynikającej z ustawy o podatku od towarów i usług.
2. W przypadku, gdy wcześniej zawarte umowy nie określają kwot brutto ani klauzuli o doliczeniu należnej kwoty podatku od towarów i usług do ceny netto, to w aneksach do umów należy taki zapis zamieścić. W przypadku braku możliwości takiego zapisu, należny podatek od towarów i usług należy obliczać metodą w „stu”.
3. Nowe umowy po dniu 1 stycznia 2017 r. należy zawierać w imieniu Gminy Pomiechówek (Gmina Pomiechówek reprezentowana przez Dyrektora/Kierownika jednostki organizacyjnej – podać nazwę tej jednostki podać NIP Gminy: 531-168-82-19).

§2.

1. W przypadku posiadania kas rejestrujących należy doprowadzić do poprawności drukowanych danych identyfikacyjnych na paragonach fiskalnych generowanych przez te kasy (Gmina Pomiechówek (dane jednostki) oraz je przefiskalizować tj. przerejestrować na: Gmina Pomiechówek.
2. W jednostkach nie posiadający kas rejestrujących dyrektorzy/kierownicy tych jednostek dokonują analizy przepisów prawnych w zakresie ewentualnego obowiązku zainstalowania kas rejestrujących. Informacje w tym zakresie należy przekazać do kierownika Wydziału Finansów.
II Procedury scentralizowanych rozliczeń podatku od towarów i usług po 1 stycznia 2017 r.

§3.

1.1. Faktury sprzedaży wystawiane w imieniu gminy muszą zawierać wszystkie niezbędne elementy określone ustawą o podatku od towarów i usług oraz następujące dane identyfikacyjne wg wzoru:
Sprzedawca: Gmina Pomiechówek, ul. Szkolna 1a, 05-180 Pomiechówek, NIP 531-168-82-19
Wystawca: Nazwa i adres jednostki organizacyjnej gminy
1.2. Faktury wystawione przez jednostki organizacyjne Gminy Pomiechówek powinny
być numerowane chronologicznie, odrębnie dla każdego roku kalendarzowego i jednostki
wg schematu:
numer faktury/symbol jednostki/miesiąc/rok przy czym symbol jednostki określony
jest w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
1.3. Wszystkie odpłatne czynności jednostek organizacyjnych gminy na rzecz gminy lub dokonywane pomiędzy samymi jednostkami (w tym dostawa i refakturowanie mediów) powinny
być dokumentowane notą księgową i nie należy ich ujmować w ewidencji sprzedaży ani w deklaracjach „cząstkowych”. Nie dotyczy to jednak odpłatnych świadczeń, jeżeli stroną takiej transakcji będzie inna jednostka samorządu terytorialnego (inna gmina, powiat, województwo). Wówczas taką transakcję dokumentuje się fakturą, a wynikające z niej kwoty ujmuje
się w ewidencji sprzedaży i deklaracji dla towarów i usług.

§4.

1. Faktury zakupu, oprócz elementów określonych w ustawie o podatku od towarów i usług powinny zawierać następujące dane identyfikacyjne nabywcy wg wzoru:
Nabywca: Gmina Pomiechówek, ul. Szkolna 1a, 05-180 Pomiechówek, NIP 531-168-82-19
Odbiorca: Nazwa i adres jednostki organizacyjnej
1.2. Faktury dotyczące zakupów towarów i usług powinny być stemplowane datą ich otrzymania, gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przed podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy – nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
1.3. Faktury zakupu winny posiadać opis, który wskazuje cel dokonanego wydatku oraz z jaką czynnością podatkową zakup jest związany:
a) tylko z czynnościami opodatkowanymi,
b) tylko z czynnościami nieopodatkowanymi,
c) tylko z czynnościami zwolnionymi,
d) w części z czynnościami opodatkowanymi – ze wskazaniem części podlegającej odliczeniu np. 20%
e) w części z czynnościami opodatkowanymi, podlegającymi odliczeniu wg współczynnika struktury sprzedaży.

§5.

1. Jednostki organizacyjne gminy, będą prowadzić dla celów prawidłowego sporządzenia „cząstkowych” deklaracji dla podatku od towarów i usług, ewidencję sprzedaży towarów i usług oraz ewidencję zakupów towarów i usług.
2. Ewidencja sprzedaży sporządzana jest na podstawie wszystkich wystawianych faktur lub zestawień rożnego rodzaju np. zestawienie kwitariuszy wydanych obiadów na stołówce szkolnej., itp.
3. Ewidencję zakupów towarów i usług sporządza się wyłącznie na podstawie otrzymanych faktur i to tylko tych, które są związane ze stawkami podatku od towarów i usług (23%, 8% lub 5%) i dają jednostce prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego.
4. Obowiązuje sporządzanie ewidencji zerowych.
§6. 1. Jednostki organizacyjne sporządzają deklaracje „cząstkowe” dla podatku od towarów i usług
na podstawie danych wynikających ze sporządzonych przez jednostkę ewidencji VAT.
2. Kwoty ujmowane w deklaracjach powinny obejmować wartości w groszach bez zaokrągleń.
3. Obowiązuje sporządzanie deklaracji zerowych.
4. Jednostki organizacyjne sporządzają również informacje dodatkowe (np. odwrotne obciążenie).
5. Podmiotem, do którego adresowana jest deklaracja „cząstkowa” dla podatku od towarów i usług jest Gmina Pomiechówek. Dane identyfikacyjne podatnika to dane jednostki sporządzającej deklarację.

§7.

1. Cząstkowe ewidencje i deklaracje dla podatku od towarów i usług, sporządzone przez jednostki organizacyjne Gminy Pomiechówek, po podpisaniu przez Dyrektora/Kierownika oraz Głównego Księgowego, należy dostarczyć do Wydziału Finansów, w terminie do 15 dnia miesiące następującego po miesiącu, za który ewidencje i deklaracje zostały sporządzone. Jeżeli dzień ten przypada na dzień wolny od pracy, to ww. dokumenty należ przekazać w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym ten dzień.
2. Przekazanie ewidencji deklaracji do Wydziału Finansów następuje:
a) w wersji elektronicznej na adres: vat@pomiechowek.pl
b) w wersji papierowej.
3. W przypadku, gdy po dostarczeniu „cząstkowych” ewidencji i deklaracji dla podatku od towarów i usług, przed lub po złożeniu deklaracji zbiorczej do Urzędu Skarbowego, zostaną stwierdzone nieprawidłowości lub zaistnieje inna okoliczność skutkująca koniecznością dokonania korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za dany miesiąc, należy:
a) niezwłocznie zgłosić ten przypadek do Wydziału finansów,
b) sporządzić niezbędne korekty „cząstkowych” ewidencji i deklaracji dla podatku od towarów i usług ze wskazaniem ich przyczyny.

§8.

1. Po otrzymaniu przez gminę „cząstkowych” deklaracji dla podatku od towarów i usług wraz
z odpowiednimi ewidencjami, następować będzie sporządzenie zbiorczej ewidencji sprzedaży i zakupu.
2 Na podstawie ww. zbiorczych ewidencji, pracownicy Wydziału finansów Urzędu Gminy Pomiechówek zajmujący się rozliczaniem podatku od towarów i usług, sporządzają jedną skonsolidowana deklarację dla podatku od towarów i usług (VAT-7), która zostaje przesłana do Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim do 25 dnia miesiąca następnego po miesiącu rozliczeniowym.

§9.

1. Jednostki organizacyjne kwotę podatku od towarów i usług podlegającego wpłacie do Urzędu Skarbowego w wysokości wynikającej z deklaracji „cząstkowej” dla podatku od towarów i usług (– pozycja 51 deklaracji) przekazują na rachunek Gminy Pomiechówek BS Nowy Dwór Mazowiecki O/Pomiechówek 92 80110008 0020 0200 0273 0001, w terminie do 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu rozliczeniowym.
2. W przypadku, gdy w deklaracji „cząstkowej” lub korekty deklaracji „cząstkowej” dla podatku od towarów i usług wynikać będzie kwota do zwrotu (pozycja 54 deklaracji) podatek zostanie przekazany jednostce organizacyjnej na wskazany rachunek z rachunku Gminy Pomiechówek lub po otrzymaniu tych środków z Urzędu Skarbowego – nie później niż po upływie 60 dni.
3. Przy odliczeniu podatku naliczonego „wprost” tj. nie stosując struktury, jednostka, po otrzymaniu zwrotu podatku naliczonego z Gminy Pomiechówek, pomniejsza wydatki. W przypadku otrzymania zwrotu podatku naliczonego od Gminy Pomiechówek, dotyczącego lat poprzednich, podatek należy przyjąć na dochody i odprowadzić do budżetu Gminy (z wyłączeniem Komunalnego Zakładu Budżetowego). Podatek należny należy odprowadzić z konta dochodów.

§10. Upoważnieni pracownicy Urzędu Gminy Pomiechówek dokonują czynności sprawdzających związanych z dokumentowaniem i rozliczaniem podatku od towarów i usług przez jednostki organizacyjne i Wydziały Urzędu Gminy Pomiechówek.




Załącznik nr 3 do
Zarządzenia Nr 108/2016
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 28 listopada 2016 r.



I Obowiązki pracowników Jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych:

§1.

1. Podpisanie w terminie do 15.12.2016 r. z dostawcami zewnętrznymi oraz odbiorcami usług i towarów, aneksów do umów w zakresie zmian zasad wystawiania faktur zgodnie z Procedurą.
2. Wystawiania faktur VAT zgodnie z zasadami określonymi w Procedurze.
3. Rzetelne oraz prawidłowe prowadzenie Rejestrów cząstkowy
4. Sporządzanie oraz weryfikacja Deklaracji cząstkowych.
5. Terminowe przekazywanie Raportów zgodnie z Procedurą.
6. Udzielanie wyczerpujących wyjaśnień oraz przekazywanie informacji i dokumentów zgodnie
z Procedurą, w ramach procesu przekazywania Raportu oraz jego kontroli.
7. Współpraca w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowych, postępowań podatkowych oraz postępowań kontrolnych z komórką organizacyjną właściwą dla rozliczeń podatkowych Urzędu Gminy w Pomiechówku.
8. Wykonywanie innych czynności zgodnych z Procedurą.
II Obowiązki pracowników komórek organizacyjnych właściwych dla rozliczeń podatkowych Urzędu Gminy Pomiechówek :

§2.

1 Weryfikacja treści oraz zawartości Raportu.
2. Nadzór nad procesem przygotowywania dokumentów wchodzących w skład Raportu.
3. Kontrola procesu przygotowywania oraz przekazywania Raportu przez Jednostki budżetowe oraz Zakład budżetowy.
4. Uwzględnienie w deklaracji podatkowej informacji zawartych w Raportach.
5. Koordynacja współpracy z organami podatkowymi oraz organami kontroli skarbowej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowych, postępowań podatkowych oraz postępowań kontrolnych.
III Zakres odpowiedzialności:
§1.1. Wszyscy pracownicy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych będący uczestnikami Procedury, odpowiadają za czynności do których dokonania są zobowiązani oraz które faktycznie wykonali.
2. Dyrektorzy/kierownicy jednostek budżetowych podnoszą odpowiedzialność za prawdziwość oraz rzetelność danych przekazanych w ramach Raportu.
3. Kierownik Zakładu budżetowego ponosi odpowiedzialność za prawdziwość oraz rzetelność danych przekazanych w ramach Raportu.
4. Kierownik komórki organizacyjnej właściwej dla rozliczeń podatkowych Urzędu Gminy
w Pomiechówku ponosi odpowiedzialność za rzetelność sporządzonej deklaracji podatkowej.


Wytworzył:Bożena Śliwińska, data: 02.01.2017 r., godz. 14.30
Wprowadził:Artur Ciemieniewski, data: 01.12.2016 r., godz. 21.52
Ostatnia aktualizacja:Artur Ciemieniewski, data: 02.01.2017 r., godz. 20.53
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
02.01.2017 r., godz. 20.53Artur CiemieniewskiEdycja strony
01.12.2016 r., godz. 21.52Artur CiemieniewskiDodanie strony

Strona oglądana: 1821 razy.