Biuletyn Informacji Publicznej

Zawiera informacje publiczne w postaci elektronicznej, wymagane przez polskie prawo.

Wyszukiwanie
Główna treœść strony

załącznik

STATUT SOŁECTWA SZCZYPIORNO
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XXVI/166/08
Rady Gminy Pomiechówek z dnia 26.11.2008 r.




STATUT SOŁECTWA

SZCZYPIORNO


I. Postanowienia ogólne


§ 1.

1. Ogół mieszkańców miejscowości Szczypiorno tworzy samorząd mieszkańców sołectwa Szczypiorno
2. Nazwa sołectwa brzmi: Sołectwo Szczypiorno

§ 2.

1. Sołectwo Szczypiorno jest jednostką pomocniczą Gminy Pomiechówek.
2. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

a) ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2001 r. Nr 142,
poz.1591 – z późn. zm.)
b) Statutu Gminy Pomiechówek
c) niniejszego statutu



§ 3.

Sołectwo Szczypiorno obejmuje swoim obszarem działania, miejscowość Szczypiorno



§ 4.

Sołectwo tworzy Rada Gminy w drodze uchwały z inicjatywy własnej, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z inicjatywy mieszkańców.









II. Zakres działania, cele i zadania sołectwa


§ 5.

1. Sołectwo wykonuje wszelkie zadania publiczne na obszarze swego działania, nie zastrzeżone ustawami do kompetencji rady gminy.
2. Celem sołectwa jest podejmowanie działań na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców sołectwa.
3. Do zadań sołectwa należą wszystkie sprawy istotne dla jego mieszkańców, w szczególności: a) udział mieszkańców w rozpatrywaniu spraw istotnych dla prawidłowego działania
sołectwa, w tym opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa,
uczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych
projektów uchwał rady w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców
sołectwa oraz współpraca w zakresie organizacji spotkań z mieszkańcami
b) gospodarowanie w sposób właściwy mieniem gminnym, o ile zostało ono
przekazane
c) organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca
zamieszkania w zakresie pomocy społecznej, utrzymania porządku,
upowszechniania sportu, kultury i edukacji



III. Organy sołectwa


§ 6.

1. Organami sołectwa są: a) zebranie wiejskie b) sołtys c) rada sołecka



§ 7.

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
2. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa na stałe w nim zamieszkujący i posiadający czynne prawo wyborcze
3. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy: a) wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołanie
b) ustalenie liczby rady sołeckiej na kadencję
c) dokonywanie okresowych ocen pracy sołtysa i rady sołeckiej
d) wyrażanie stanowiska oraz opinii w sprawach określonych przepisami prawa
e) określenie zasad korzystania z mienia gminnego, o ile mienie zostało przekazane
sołectwu
§ 8.

1. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
2. Do zakresu praw i obowiązków sołtysa należy: a) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz
b) kierowanie realizacją uchwał zebrania wiejskiego oraz uchwał i zarządzeń organów
gminy
c) współdziałanie z wójtem gminy w zakresie wykonywania zadań określonych w
powszechnie obowiązujących przepisach prawa i przepisach szczególnych
dotyczących między innymi podatków i opłat lokalnych, usuwania skutków klęsk
żywiołowych oraz przestrzeganie ładu i porządku publicznego na terenie sołectwa
d) uczestniczenie w naradach sołtysów zwoływanych przez wójta
e) występowanie do wójta z wnioskami dotyczącymi spraw społeczności sołeckiej
f) prowadzenie dokumentacji w przedmiocie działalności sołectwa
g) uczestniczenie w sesjach rady gminy bez prawa głosowania, z prawem zabierania
głosu
3. Rada gminy może ustanowić zasady na jakich sołtysowi będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
4. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.


§ 9.

1. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
2. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy, składa się z 3 – 5 osób.
3. Do obowiązków i kompetencji rady sołeckiej należy: a) współdziałanie z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa
b) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców
4. Przewodniczącym rady sołeckiej jest sołtys, o ile zebranie wiejskie nie wybierze odrębnie przewodniczącego
5. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata od dnia wyboru i upływa z dniem wyboru organu wykonawczego na nową kadencję



IV. Podejmowanie uchwał oraz zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich


§ 10.

1. Zebranie wiejskie zwoływane jest z inicjatywy sołtysa, wójta, rady gminy lub na pisemny wniosek co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w głosowaniu, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
2. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
3. O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa winni być powiadomieni co najmniej 7 dni przed jego terminem. Zawiadomienie powinno zawierać określenie daty, godziny i miejsca zebrania oraz określenie proponowanego porządku obrad.
4. Zawiadomienie o zebraniu podaje się do wiadomości mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.
5. Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/5 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.



§ 11.

1. W zebraniu wiejskim mogą brać udział radni rady gminy, wójt lub upoważnione przez niego osoby do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Ponadto w zebraniu mogą brać udział przedstawiciele instytucji, urzędów i organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
2. Z każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać: a) datę, miejsce i godzinę zebrania, liczbę mieszkańców biorących w nim udział,
stwierdzenie prawomocności oraz imię i nazwisko przewodniczącego, a także
protokolanta
b) nazwiska osób zaproszonych na zebranie i oznaczenie ich funkcji
c) przebieg obrad, zwięzłe streszczenie przemówień i dyskusji oraz sformułowanie
zgłaszanych wniosków i podjętych uchwał
d) uchwały podjęte w trakcie zebrania
e) podpis przewodniczącego zebrania i protokolanta



V. Wybór sołtysa i rady sołeckiej


§ 12.

1. Wójt zarządza zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej oraz wyznacza przewodniczącego zebrania.
2. Zawiadomienie wójta o zwołaniu wyborczego zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty.
3. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
4. O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu wyborczym jest mniej niż 1/5 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, wybory sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza się na następnym zebraniu w tym samym dniu, zwołanym po upływie 30 minut od pierwszego terminu zebrania.
5. Listę pomocniczą mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania określa wójt na podstawie dokumentacji ewidencji ludności.
6. Uprawnieni uczestnicy zebrania wyborczego, po podpisaniu listy obecności, otrzymują karty do głosowania (dla wyboru sołtysa i wyboru rady sołeckiej) opatrzone pieczęcią Rady Gminy Pomiechówek.
7. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej. Protokół z przeprowadzonych wyborów podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.
8. Kandydaci na sołtysa mogą zgłaszać się sami lub być zgłaszani przez uczestników uprawnionych do głosowania (kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie) spośród mieszkańców sołectwa posiadających czynne i bierne prawo wyborcze.
9. Głosowanie jest tajne. Komisja skrutacyjna wpisuje na karcie do głosowania nazwiska i imiona zgłoszonych kandydatów.
10. Karty do głosowania zniszczone, zawierające więcej niż jedno nazwisko kandydata bądź inne niż ustalono są nieważne.
11. Za wybranego uważa się kandydata, który otrzymał największą liczbę głosów. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzyma taką samą największą liczbę głosów, komisja przeprowadza pomiędzy nimi ponowne głosowanie w omawianym trybie.


§ 13.

1. Komisja skrutacyjna przeprowadza wybory rady sołeckiej i przyjmuje w tym celu zgłoszenia kandydatów. Kandydaci mogą się zgłaszać sami lub być zgłaszani przez uprawnionych uczestników zebrania (kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie na członka rady sołeckiej) spośród mieszkańców sołectwa posiadających czynne i bierne prawo wyborcze.
2. Karty do głosowania opatrzone pieczęcią Rady Gminy Pomiechówek zapewnia wójt.
3. Na karcie do głosowania komisja skrutacyjna wpisuje imię i nazwisko zgłoszonych kandydatów.
4. Wybór sołtysa polega na postawieniu znaku „X” przy jednym nazwisku.
5. Wybór członków rady sołeckiej polega na postawieniu znaku „X” w liczbie nie przekraczającej liczby mandatów do obsadzenia.
6. Karty do głosowania zniszczone, zawierające większą liczbę nazwisk niż liczba mandatów do obsadzenia bądź inne niż ustalono są nieważne
7. Członkami rady sołeckiej zostają kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów ważnych. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej kandydatów, komisja przeprowadza ponowne głosowanie dla tych kandydatów w omawianym trybie.



§ 14.


1. Protokół komisji skrutacyjnej powinien zawierać: a) skład osobowy b) datę przeprowadzonych wyborów c) liczbę osób uczestniczących w wyborczym zebraniu wiejskim d) dane personalne zgłoszonych kandydatów e) liczbę oddanych głosów ważnych i nieważnych f) liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów g) stwierdzenie wyniku głosowania
2. Protokół głosowania podpisuje przewodniczący zebrania i członkowie komisji skrutacyjnej.


§ 15.

1. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków lub naruszają postanowienia statutu.
2. Mandat sołtysa lub członka rady sołeckiej wygasa w przypadku: a) śmierci b) zrzeczenia się pełnienia funkcji sołtysa lub członka rady sołeckiej c) odwołania przed upływem kadencji d) utraty prawa wybieralności (biernego prawa wyborczego)
3. Z wnioskiem o odwołanie sołtysa może wystąpić do zebrania wiejskiego, grupa co najmniej 10 mieszkańców sołectwa, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy lub wójt.
4. Uchwała w sprawie odwołania jest podejmowana w głosowaniu tajnym – po wysłuchaniu osoby, której dotyczy.
5. Wybory uzupełniające sołtysa przeprowadza się na zasadach określonych w niniejszym statucie.



VI. Mienie sołectwa

1. Sołectwo zarządza powierzonym mieniem komunalnym w zakresie zwykłego zarządu: a) załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia b) utrzymuje mienie w stanie niepogorszonym



VII. Nadzór nad sołectwem

1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje rada gminy, dokonując co najmniej raz w kadencji oceny jego funkcjonowania.
2. Kontrolę nad bieżącą działalnością sołectwa na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności sprawuje wójt.
3. Organy nadzoru i kontroli mają prawo żądania niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania sołectwa.



VIII. Postanowienia końcowe

1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy Statutu Gminy Pomiechówek oraz obowiązujące ustawy.
2. Zmian statutu dokonuje Rada Gminy Pomiechówek w drodze odrębnej uchwały.



Przewodniczący
Rady Gminy
Andrzej Lenart



Wytworzył:brak danych, data: brak danych r., godz. brak danych
Wprowadził:Nieznany, data: 25.11.2009 r., godz. 12.14
Ostatnia aktualizacja:Nieznany, data: 25.11.2009 r., godz. 12.14
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
25.11.2009 r., godz. 12.14NieznanyDodanie strony do BIP.

Strona oglądana: 1764 razy.