Załącznik
do Zarządzenia Nr 35 /2009 z dnia 29 maja 2009 r.
Wójta Gminy Pomiechówek
REGULAMIN PRACY
PRACOWNIKÓW URZĘDU GMINY POMIECHÓWEK
Działając na podstawie art. 42 ust 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458) wprowadzam niniejszy Regulamin.
I. PRZEPISY WSTĘPNE
§ 1
Regulamin Pracy, zwany dalej Regulaminem, określa porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie.
§ 2
Postanowienia Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
§ 3
Każdy pracownik przed rozpoczęciem pracy w Urzędzie Gminy zostaje zapoznany z Regulaminem. Oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu, zaopatrzone w podpis pracownika i datę, jest dołączone do jego akt osobowych.
§ 4
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o Pracodawcy, należy przez to rozumieć – Urząd Gminy Pomiechówek, w imieniu którego czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Wójt Gminy.
II. OBOWIĄZKI I PRAWA PRACOWNIKÓW I PRACODAWCY.
§ 5
Podstawowymi obowiązkami pracownika są w szczególności:
a)rzetelne, staranne, sumienne i efektywne wykonywanie powierzonych obowiązków,
b)stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę,
c)przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy,
d)przestrzeganie Regulaminu Pracy i ustalonego u pracodawcy porządku,
e)przestrzegania przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych,
f)podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności pracy,
g)dbanie o dobro pracodawcy i jego mienie,
h)zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, a w szczególności przechowywać dokumenty w miejscu do tego przeznaczonym, w sposób uniemożliwiający dostępu do ich treści osób nieuprawnionych,
i)przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
j)przestrzeganie w Urzędzie Gminy zasad współżycia społecznego,
k)dbanie o czystość i porządek wokół swojego stanowiska pracy,
l)należyte zabezpieczenie po zakończeniu pracy narzędzi, urządzeń
i pomieszczeń.
§ 6
Podstawowymi prawami pracownika są:
a)zatrudnienie na stanowisku pracy zgodnie z rodzajem pracy, wynikającymi z treści zawartej umowy o pracę i zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
b)prawo do wynagrodzenia za pracę,
c)prawo do wypoczynku, który zapewniają przepisy o czasie pracy, dniach wolnych od pracy oraz o urlopach wypoczynkowych,
d)prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
e)prawo do równych praw z tytułu zatrudnienia i jednakowego wypełniania takich samych obowiązków, a szczególnie do równouprawnienia, czyli równego traktowania kobiet i mężczyzn w zakresie pracy. Jakakolwiek dyskryminacja w stosunkach pracy, w szczególności ze względu na płeć, wiek niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania: zwłaszcza polityczne lub religijne, preferencje seksualne, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy jest niedopuszczalna.
§ 7
1. Pracodawca jest zobowiązany w szczególności:
a)zapewnić pracownikowi przydział pracy zgodny z treścią zawartej umowy o pracę,
b)zaznajomić pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz jego podstawowymi uprawnieniami,
c)organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
d)zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie BHP,
e)terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
f)ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zaspokajać – w miarę posiadanych środków – socjalne i kulturalne potrzeby pracowników,
g)wydawać pracownikom potrzebne do wykonywania zadań służbowych materiały
i narzędzia pracy,
h)prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników,
i)wpływać na kształtowanie w Urzędzie Gminy zasad współżycia społecznego,
j)sprawiedliwie i obiektywnie oceniać wyniki pracy,
k)ułatwiać przystosowanie się do pracy pracownikom nowo zatrudnionym,
l)organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie jej uciążliwości, zwłaszcza pracy monotonnej w ustalonym z góry tempie,
m)przeciwdziałać dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej oraz mobbingowi.
2. Procedury dotyczące zapobiegania i przeciwdziałania przypadkom molestowania seksualnego i mobbingu stanowią załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 8
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, pracownik jest obowiązany rozliczyć się z pracodawcą z powierzonych mu oraz pozostających w jego dyspozycji podczas świadczenia pracy materiałów, dokumentów oraz innych rzeczy będących własnością pracodawcy.
§ 9
Zabrania się pracownikowi:
a)opuszczania stanowiska pracy w czasie pracy bez zgody przełożonego,
b)samowolnego demontowania części maszyn, urządzeń oraz ich naprawy bez specjalnego upoważnienia,
c)samowolnego usuwania osłon i zabezpieczeń maszyn i urządzeń,
d)czyszczenia i naprawiania maszyn i aparatów będących w ruchu lub pod napięciem elektrycznym,
e)używania stanowiących własność pracodawcy urządzeń, narzędzi, pojazdów i innego mienia do celów niezwiązanych z przydzieloną pracą,
f)wstępu i przebywania w godzinach i miejscu świadczenia pracy pod wpływem alkoholu lub środków odurzających lub substancji psychotropowych,
g)wnoszenia lub spożywania na terenie miejsca świadczenia pracy alkoholu lub środków odurzających lub substancji psychotropowych,
h)pobierania korzyści osobistych i materialnych w związku z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
§ 10
Na terenie Urzędu Gminy obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu, z wyjątkiem palarni lub miejsc do palenia odpowiednio oznakowanych i wyposażonych.
§ 11
1.W razie zaistnienia podejrzenia o nietrzeźwość lub spożywanie alkoholu w czasie pracy, pracownik zostanie pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej.
2.Wobec przełożonych dopuszczających do pracy pracownika znajdującego w stanie nietrzeźwości zostaną wyciągnięte konsekwencje służbowe przewidziane w obowiązujących przepisach.
III CZAS PRACY
§ 12
1.Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy
w Urzędzie Gminy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2.Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez każdego pracownika na wykonywanie obowiązków służbowych.
3.Czas pracy pracowników niepełnosprawnych regulują przepisy rozdziału V niniejszego regulaminu „Warunki pracy osób niepełnosprawnych”.
§ 13
1.Czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy.
2.Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
3.Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, za wyjątkiem pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy oraz biorących udział w usuwaniu awarii i ochronie mienia.
4.Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
5.Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają indywidualnie strony umowy o pracę.
6.Czas pracy kierowców regulują przepisy Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2004r. nr 92 poz. 879 ze zmianami).
§ 14
Ustala się następujący rozkład czasu pracy dla pracowników Urzędu Gminy w Pomiechówku:
1.na stanowiskach urzędniczych i innych nie wymienionych w ust. 2, 3, 4 praca odbywa się:
a)w godz. 7:30 – 15:30 w dni od poniedziałku do czwartku,
b)w godz. 7:30 – 16:30 w piątki,
zgodnie harmonogramem ustalonym przez kierowników wydziałów,
2.na stanowiskach obsługi:
a)kierowców autobusów dowożących dzieci do szkół praca odbywa się w godz. 6:00 - 17:00 w dni od poniedziałku do piątku,
b)kierowcy samochodu
w godz. 7:30 – 15.30 w dni od poniedziałku do czwartku
w godz. 7:30 – 16.30 w piątki,
c) opiekunów dzieci i młodzieży w godz. 6:00 -17:00 w dni od poniedziałku do piątku
3. na stanowiskach robotników gospodarczych praca odbywa się w godz. 6:00 – 16:30
w dni od poniedziałku do piątku.
sprzątaczki praca odbywa się:
w godz. 12:00 – 20:00 w dni od poniedziałku do piątku.
Pracownicy zobowiązani są do punktualnego rozpoczynania i kończenia pracy.
§ 15
Pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin na dobę mogą korzystać z 15 minutowej przerwy w pracy wliczanej do czasu pracy. Czas rozpoczęcia i kończenia przerwy śniadaniowej ustalają kierownicy komórek organizacyjnych w porozumieniu z pracownikami.
§ 16
1.Praca wykonywana ponad obowiązujące danego pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
2.Zlecenie wykonania pracy w godzinach nadliczbowych wydawane jest pracownikowi na piśmie przez Wójta Gminy lub upoważnionego przez niego pracownika.
§ 17
1.Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 400 godzin w roku kalendarzowym w założeniu, że czas pracy z uwzględnieniem godzin nadliczbowych nie może przekroczyć 48 godzin tygodniowo w jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym.
2.Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na pisemny wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
§ 18
Czas pracy pracowników wykonujących czynności służbowe w innej miejscowości niż określona w umowie o pracę rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
§ 19
1.Pora nocna przypada między godzinami 22:00 a 6:00.
2.W porze nocnej nie wolno zatrudniać kobiet w ciąży.
3.Ponadto w porze nocnej bez ich zgody nie wolno zatrudniać pracowników opiekujących się dzieckiem w wieku do czterech lat.
4.Praca w godzinach nocnych jest dozwolona tylko na wyraźne polecenie przełożonego.
§ 20
1.Pracownik po stawieniu się do pracy przed jej rozpoczęciem jest obowiązany podpisać listę obecności.
2.W przypadku braku podpisu na liście obecności, obecność Pracownika w pracy – jeżeli wykonywał pracę – potwierdza jego bezpośredni przełożony, a Pracownik obowiązany jest złożyć stosowne wyjaśnienie.
3.Pracodawca prowadzi ewidencję wyjść prywatnych pracownika z pracy w godzinach pracy. W zeszycie ewidencji znajdującym się w sekretariacie Urzędu, pracownik jest obowiązany odnotować każde wyjście z pracy w czasie godzin pracy poprzez wpisanie dokładnej daty, godziny wyjścia, godziny powrotu oraz potwierdzenie wpisu własnoręcznym podpisem, z zaznaczeniem, że jest to wyjście prywatne.
IV URLOPY I ZWOLNIENIA OD PRACY
§ 21
1.Pracownik może rozpocząć urlop wypoczynkowy wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody pracodawcy (osoby upoważnionej) na wniosku urlopowym. Ta zasada nie dotyczy udzielania urlopów na żądanie.
2.Urlopu nie wykorzystanego w roku, w którym nabył do niego prawo udziela się pracownikowi najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku.
3.Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Zmienne składniki wynagrodzenia mogą być liczone na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. W przypadkach znacznego wahania wysokości wynagrodzenia okres ten może być przedłużony do 12 miesięcy.
§ 22
1.Pracodawca obowiązany jest udzielić „na żądanie” pracownika w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.
2.Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia.
3.Urlop „na żądanie” nie wykorzystany w danym roku kalendarzowym nie przechodzi na następny rok.
§ 23
Pracodawca, na pisemny wniosek pracownika może mu udzielić urlopu bezpłatnego.
§ 24
1.Bezpośredni przełożony może zwolnić od pracy pracownika w celu załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy.
2.Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas poświęcony na odpracowanie wyjścia w celu załatwienia spraw prywatnych nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
§ 25
Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy na czas obejmujący:
a)dwa dni w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma, lub macochy,
b)jeden dzień w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu lub pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
§ 26
1.Pracownikowi wychowującemu przynamniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
2.W celu skorzystania ze zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust 1, pracownik składa pracodawcy pisemny wniosek określający imię i nazwisko oraz datę urodzenia dziecka, na które przysługuje zwolnienie od pracy oraz wskazuje termin, w którym zamierza skorzystać ze zwolnienia z pracy.
§ 27
1.Pracownik powinien uprzedzić bezpośredniego przełożonego o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma i możliwa do przewidzenia.
2.W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, Pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić komórkę Kadr o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.
3.Zawiadomienia tego Pracownik dokonuje osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.
4.Niedotrzymanie terminu przewidzianego w ust. 3 może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez pracownika obowiązku określonego w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio po ustaniu przyczyn uniemożliwiających terminowe zawiadomienie Pracodawcy o przyczynie i okresie nieobecności Pracownika w pracy.
5.W czasie nieobecności pracownika jego bezpośredni przełożony decyduje, komu praca ma być zastępczo przydzielona.
V WARUNKI PRACY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
§ 28
1.Czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo.
2.Czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.
3.Osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych. Nie dotyczy to pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu oraz na wniosek osoby zatrudnionej, jeżeli lekarz prowadzący badania profilaktyczne pracowników lub lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.
4.Wymiar czasu pracy ustalony zgodnie z ust. 1 lub 2 obowiązuje od dnia następującego po przedstawieniu pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.
§ 29
Pracownikowi zaliczonemu do znacznego lub do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego osoba ta nabywa po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności.
§ 30
Osoba niepełnosprawna ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek. Czas przerwy wynosi 15 minut i jest wliczany do czasu pracy. Nie narusza to przepisu § 15 niniejszego regulaminu.
VI WYPŁATA WYNAGRODZENIA, WYRÓŻNIENIA I NAGRODY
§ 31
1.Wypłata wynagrodzenia następuje w dniu 28-go każdego miesiąca w kasie Urzędu lub na wskazane przez pracownika konto bankowe, po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o pobieraniu wynagrodzenia w formie przelewu bankowego.
2.Jeżeli dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym ten dzień.
3.Wynagrodzenie w formie gotówkowej wypłaca się do rąk własnych pracownika lub osoby przez niego pisemnie upoważnionej.
§ 32
Za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej oraz nienaganne i rzetelne wywiązywanie się
z obowiązków pracowniczych pracownikowi może zostać przyznana nagroda lub wyróżnienie w postaci:
a)nagrody pieniężnej,
b)nagrody rzeczowej,
c)pisemnej pochwały.
§ 33
1.Podstawą do przyznawania nagród i wyróżnień może być pisemny wniosek bezpośredniego przełożonego uwzględniający:
a)nienaganne i rzetelne wywiązywanie się z nałożonych na pracowników obowiązków,
b)szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.
2.O przyznaniu nagrody lub wyróżnienia decyduje pracodawca.
3.Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika.
VII DYSCYPLINA I PORZĄDEK W PRACY.
§ 34
Za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, uważa się
w szczególności:
a)złe i niedbałe wykonywanie pracy,
b)wykonywanie prac nie związanych z zakresem obowiązków i zadań nie wynikających z poleceń przełożonego,
c)nie wykonywanie poleceń przełożonych związanych z wykonywaną pracą,
d)samowolne opuszczenie stanowiska pracy lub nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy,
e)stawienie się do pracy po spożyciu alkoholu, albo spożywanie alkoholu
w czasie pracy,
f)niszczenie materiałów, narzędzi, urządzeń, dokumentów stanowiących własność pracodawcy oraz ich przenoszenie, wynoszenie lub wywożenie bez zezwolenia,
g)nie przestrzeganie przepisów i zasad BHP oraz P-POŻ,
h)nie przestrzeganie tajemnicy państwowej, służbowej i tajemnicy
w Urzędzie Gminy określonych w odrębnych przepisach,
i)nie przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
j)kopiowanie lub niszczenie oprogramowania komputerowego, stanowiącego własność pracodawcy oraz instalowanie jakichkolwiek programów komputerowych bez pisemnej zgody pracodawcy.
k)używania komputera służbowego do celów prywatnych,
l)używanie urządzeń, sprzętu, dokumentów do celów nie związanych
z wykonywana pracą,
m)nie powiadomienie pracodawcy o przyczynach nieobecności
w terminach określonych w niniejszym regulaminie.
§ 35
W sprawach odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej pracowników samorządowych, stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458).
VII BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY ORAZ OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
§ 36
Pracodawca systematycznie szkoli pracowników w zakresie BHP zgodnie z ustalonym harmonogramem szkoleń obowiązującym w Urzędzie Gminy:
- wszyscy pracownicy zostają poddani szkoleniom wstępnym i instruktażowi stanowiskowemu w dniu przyjęcia do pracy,
- najpóźniej w ciągu 6 miesięcy odbywają szkolenie okresowe.
§ 37
W związku z przepisami dotyczącymi ryzyka zawodowego pracodawca jest obowiązany do:
- oceny dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą
- stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko zawodowe,
- informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
§ 38
1.Pracodawca kieruje pracowników na profilaktyczne badania lekarskie: wstępne, okresowe i kontrolne.
2.Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
3.Badania przeprowadzane są na koszt pracodawcy.
§ 39
1.Pracodawca nieodpłatnie dostarcza pracownikom odzież roboczą oraz obuwie jak również środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej zgodnie z obowiązującą
u pracodawcy tabelą odzieży ochronnej i roboczej. Tabela norm przydziału środków higieny osobistej, ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego
w Urzędzie Gminy Pomiechówek stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.
2.Pracodawca nie zapewnia prania odzieży roboczej używanej przez pracownika. Pracodawca wypłaca pracownikowi ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży roboczej we własnym zakresie przez pracownika w miesięcznej wysokości obliczony jako równowartość 400 g proszku do prania. Ekwiwalent ulega stosownemu zmniejszeniu za każdy dzień nieobecności pracownika w pracy.
3.Bezpośredni przełożony wskazuje pracownikowi miejsce na przechowywanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielonych mu narzędzi.
4.Odzież i obuwie robocze przydzielone pracownikom nieodpłatnie stanowią własność pracodawcy.
5.Niestosowanie się do przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest ciężkim naruszeniem art. 211 Kodeksu Pracy.
§ 40
1.Środki ochrony indywidualnej są używane do czasu utraty ich cech ochronnych,
a odzież i obuwie robocze do czasu utraty cech użytkowych w stopniu uniemożliwiającym dokonanie naprawy.
2.Pracownik jest zobowiązany utrzymać w należytym stanie przydzielone mu środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze.
3.W razie utraty lub zniszczenia środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, pracownikowi wydaje się niezwłocznie inne środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze wg norm określonych w niniejszym regulaminie.
4.Jeżeli zniszczenie lub utrata środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego nastąpiła z winy pracownika jest on zobowiązany zwrócić pracodawcy kwotę równą nie zamortyzowanej części wartości utraconych lub zniszczonych rzeczy.
5.W przypadku zatrudnienia w wymiarze poniżej 1 etatu środki czystości przydzielone są proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.
6.Określone w tabeli okresy używalności środków ochrony osobistej dotyczą korzystania z nich przez pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i podlegają odpowiedniemu wydłużeniu przy korzystaniu przez pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy.
§ 41
1.W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom BHP i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia pracownika albo, gdy wykonywana praca przez niego grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając niezwłocznie o tym przełożonego.
2.Za czas powstrzymywania się od wykonywania pracy lub oddalenia się
z miejsca zagrożenia w przypadkach, o których mowa pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Rozdział VIII
OCHRONA KOBIET, MŁODOCIANYCH I UPRAWNIENIA
ZWIĄZANE Z RODZICIELSTWEM
§ 42
1.Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia wymienionych w odpowiednich przepisach.
2.Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę z pracownikiem w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego chyba, że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
3.Przepisu ust. 2 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie przekraczającym jednego miesiąca.
4.Nie wolno zatrudniać kobiet w ciąży w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej. Kobiety w ciąży nie wolno, bez jej zgody, delegować poza stałe miejsce pracy.
5.Pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 14 roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
6.Kobiety w ciąży, zatrudnione przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży należy przenieść na inne stanowisko – dotyczy to również sytuacji w przypadku przedłożenia orzeczenia lekarskiego od specjalisty, że ze względu na stan ciąży kobieta nie powinna wykonywać dotychczasowej pracy.
7.Jeżeli przeniesienie do innej pracy powoduje obniżenie wynagrodzenia, pracownicy przysługuje dodatek wyrównawczy.
8.Po ustaniu przyczyn uzasadniających przeniesienie do innej pracy pracodawca jest obowiązany zatrudnić kobietę przy pracy określonej w umowie o pracę.
9.Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielone łącznie.
§ 43
1.W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale mają odpowiednio zastosowanie przepisy działu VIII Kodeksu pracy dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem i przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1996r. w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom (Dz.U. Nr. 114 poz. 545 z późniejszymi zmianami).
2.Wykaz prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.
IX PRZEPISY KOŃCOWE.
§ 44
1.Regulamin pracy obowiązuje na czas nie określony.
2.Zmiana treści Regulaminu może nastąpić w formie pisemnej, w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia lub przez wprowadzenie nowego Regulaminu.
§ 45
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458), a także inne przepisy z zakresu prawa pracy.
§ 46
1.Regulamin wchodzi w życie z dniem 29 maja 2009 r., tj. po upływie co najmniej 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników, poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Pomiechówek.
2.Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu, traci moc Regulamin Pracy wprowadzony w życie Zarządzeniem Nr 6/97 Wójta Gminy Pomiechówek z dnia 20 grudnia 1997r.
Załączniki do Regulaminu:
Nr 1 - Procedury dotyczące zapobiegania i przeciwdziałania przypadkom molestowania seksualnego i mobbingu.
Nr 2 - Wykaz prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet.
Nr 3 - Tabela norm przydziału środków higieny osobistej, ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego w Urzędzie Gminy Pomiechówek.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Pracy Pracowników Urzędu Gminy Pomiechówek
wprowadzonego
Zarządzeniem Nr Nr 35/2009
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 29 maja 2009 r.
PROCEDURY DOTYCZĄCE ZAPOBIEGANIA I PRZECIW DZIAŁANIA PRZYPADKOM MOLESTOWANIA SEKSUALNEGO I MOBBINGU
I.CEL
Zapobieganie i przeciwdziałanie wypadkom molestowania seksualnego i mobbingu w Urzędzie Gminy Pomiechówek.
II DEFINICJE
Mobbing: Wszelkie działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, wymienione poniżej, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołującą u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżanie lub ośmieszanie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. O mobbingu mówić można dopiero wówczas gdy poniżej wymienione sytuacje powtarzają się wielokrotnie, systematycznie przez dłuższy czas.
1.Oddziaływanie zaburzające możliwość komunikowania się:
a) ograniczenie przez przełożonego możliwości wypowiedzenia się,
b) stałe przerywanie wypowiedzi,
c) ograniczenie przez kolegów możliwości wypowiedzenia się,
d) reagowanie na uwagi krzykiem lub głośnym wymyślaniem i pomstowaniem,
e) ciągłe krytykowanie wykonanej pracy,
f) ciągłe krytykowanie życia prywatnego,
g) napastowanie przez telefon,
h) ustne groźby,
i) groźby na piśmie,
j) różnego rodzaju aluzje, bez jasnego wyrażenia się.
2.Odziałowywanie zaburzające stosunki społeczne;
a) unikanie przez przełożonego rozmów z podwładnym- ofiarą,
b) nie dawanie możliwości odezwania się,
c) zabrania się kolegom rozmów z podwładnym- ofiarą,
d) traktowanie jak powietrze.
3. Działania mające na celu zaburzyć społeczny odbiór osoby:
a) mówienie źle za plecami danej osoby,
b) rozsiewanie plotek,
c) podejmowanie prób ośmieszenia,
d) sugerowanie choroby psychicznej,
e) wyśmiewanie niepełnosprawności czy kalectwa.
Załącznik nr 2
do Regulaminu Pracy Pracowników Urzędu Gminy Pomiechówek
wprowadzonego
Zarządzeniem Nr Nr 35/2009
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 29 maja 2009 r.
WYKAZ PRAC SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA KOBIET
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom / Dz.U 114 poz.545 z późniejszymi zmianami/.
Najwyższe dopuszczalne normy przy podnoszeniu i przenoszeniu ciężarów wynoszą :
1.Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej ;
1 / 12 kg – przy pracy stałej ,
2 / 20 kg – przy pracy dorywczej /do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej/ .
2.Ręczne podnoszenie pod górę – po pochylniach , schodach itp których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokość 5 m - ciężarów o masie przekraczającej :
1 / 8 kg – przy pracy stałej,
2 / 15 kg - przy pracy dorywczej /do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej/ .
3.Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy przekraczają 5000 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej – 20 kJ / min.
Uwaga : 1 kJ = 0,24 kcal
4.Ręczna obsługa elementów urządzeń /dźwigni , korb , kół sterowniczych itp/ , przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej :
1 / 50 N – przy pracy stałej ,
2 / 100 N – przy pracy dorywczej /do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej/.
5.Nożna obsługa elementów urządzeń /pedałów, przycisków itp./ przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej :
1 / 120 N – przy pracy stałej ,
2 / 200 N – przy pracy dorywczej /do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej/.
6.Przewożenie ciężarów o masie przekraczającej :
1 / 50 kg – przy przewożeniu na taczkach jednokołowych,
2 / 80 kg – przy przewożeniu na wózkach 2, 3
i 4-kołowych ,
3 / 300 kg – przy przewożeniu na wózkach po szynach.
Wyżej podane dopuszczalne masy ciężarów obejmują również masę urządzenia transportowego i dotyczą przewożenia ciężarów po powierzchni równej, twardej i gładkiej o pochyleniu nie przekraczającym:
2% - przy pracach wymienionych w pkt 1 i 2,
1% - przy pracach wymienionych w pkt 3.
W przypadku przewożenia ciężarów po powierzchni nierównej w sposób określony w pkt 1 i 2 , masa ciężarów nie może przekraczać 60% wielkości podanych w tych punktach .
7.Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią :
1 / wszystkie prace , przy których najwyższe wartości obciążenia pracą
fizyczną mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2900 kJ na zmianę roboczą,
2 / prace wymienione w ust. 1,2,4,5,6 jeżeli występuje przekroczenie ¼ określonych
w nich wartości,
3 / prace w pozycji wymuszonej,
4 / prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej,
5 / prace przy obsłudze monitorów ekranowych- powyżej 4 godz. na dobę,
6 / prace na wysokości – poza stałymi galeriami , pomostami, podestami
i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem / bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem/, oraz wchodzenie i schodzenie po drabinach .
Załącznik nr 3
do Regulaminu Pracy Pracowników Urzędu Gminy Pomiechówek
wprowadzonego
Zarządzeniem Nr Nr 35/2009
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 29 maja 2009 r.
TABELA NORM PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW HIGIENY OSOBISTEJ, OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY l OBUWIA ROBOCZEGO
ustalone na podstawie art. 237 6 i 237 10 kodeksu pracy
1.Przewidziane w tabeli norm okresy używalności odzieży i obuwia roboczego mają na celu ustalenie planowanych potrzeb ilościowych przez pracodawcę.
2.Przydzielona odzież i obuwie robocze używane jest przez pracownika co najmniej przez okres wskazany w tabeli, do czasu utraty cech użytkowych, w stopniu uniemożliwiającym dokonanie naprawy.
3.Przydzieloną odzież i obuwie robocze należy zwrócić pracodawcy w chwili rozwiązania umowy o pracę.
4.Przydział odzieży ocieplanej i przeciwdeszczowej przysługuje pracownikom tylko
i wyłącznie wtedy, gdy uzasadniają to warunki wykonywanej pracy.
Lp.
Stanowisko pracy
Wykaz odzieży
Czas/okres
używalności
Środki czystości
+ proszek
1.
Robotnik gospodarczy
OKRES ZIMOWY
* czapka ocieplana
z daszkiem x 1
* Ubranie zimowe x 1:
- spodnie ocieplane
- kurtka ocieplana
* buty ocieplane x1
* gumofilce x 1
* rękawice ocieplane
* kamizelka ciepłochronna
z nadrukiem x 1
-----------------------------------
* kurtka p/deszczowa x 1
-----------------------------------
OKRES LETNI
* czapka x 1
* Ubranie letnie x 1:
- spodnie ogrodniczki
- bluza
* buty x 1
* podkoszulek T-shirt x 2
* rękawice ochronne
2 lata
2 lata
2 okresy zimowe
3 okresy zimowe
do zużycia
2 okresy zimowe
---------------------
3 lata
---------------------
2 lata
2 lata
2 okresy letnie
1 okres letni
do zużycia
- mydło toaletowe 100g
3 sztuki na miesiąc
- ręcznik 40 x 60
raz na pół roku
- pasta BHP
0,5 kg na miesiąc
- krem ochronny mały
1 sztuka na miesiąc
- proszek do prania 400g
raz na miesiąc
2.
Pracownik archiwum
* Chusta drelichowa
* Fartuch z tkanin syntetycznych lub kretonowy
do zużycia
do zużycia/ min. 3 lata/
środki czystości udostępnione w urzędzie
3.
Kierowca samochodu/
autokaru
* Fartuch drelichowy
* Rękawice ochronne drelichowe
* Buty gumowe
* Fartuch wodochronny
do zużycia
do zużycia
do zuż./min.2 lata/
dyżurny
- mydło toaletowe 100g
1 sztuka na miesiąc
- ręcznik 40 x 60
1 szt. na sześć miesięcy
4.
Sprzątaczka
* Chustka na głowę
* Fartuch z tkaniny syntetycznej
* Trzewiki
* Rękawice gumowe
do zużycia
3 lata
1 rok
do zużycia
środki czystości udostępnione w urzędzie
5.
Opiekunowie dzieci i młodzieży przy przejściu przez jezdnię
OKRES LETNI
* podkoszulek T-shirt x 2
* spodnie/spódniczka
* czapka
* buty
OKRES ZIMOWY
* kurtka ocieplana
* spodnie ocieplane
* czapka ocieplana
* rękawice ocieplane
* buty ocieplane
1 okres letni
2 okresy letnie
1 okres letni
2 okresy letnie
2 okresy zimowe
2 okresy zimowe
2 okresy zimowe
do zużycia
2 okresy zimowe
- proszek do prania 400g
raz na miesiąc
- krem ochronny mały
1 sztuka na miesiąc