Załącznik Nr 1 do
Zarządzenia Nr 45/2013
Wójta Gminy Pomiechówek
z dnia 24 czerwca 2013 r.
Instrukcja sporządzenia bilansu skonsolidowanego Gminy Pomiechówek
§1
Gmina Pomiechówek, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest jednostką dominującą, która sporządza skonsolidowany bilans na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2
Dniem bilansowym jest ostatni dzień roku kalendarzowego.
§ 3
Konsolidacją zostają objęte jednostkowe bilanse jednostek budżetowych, bilans wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bilans instytucji kultury, bilans Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej dla którego organem założycielskim jest Gmina Pomiechówek oraz bilans Zakładu Budżetowego.
§4
Etapy sporządzania bilansu skonsolidowanego Gminy Pomiechówek:
1. Sporządzenie w złotych i groszach łącznego bilansu obejmującego dane finansowe
z bilansu wykonania budżetu Gminy Pomiechówek i łącznych bilansów jednostek budżetowych oraz dokonanie wyłączeń wzajemnych należności i zobowiązań
i innych rozrachunków o podobnym charakterze.
2. Sporządzenie w złotych i groszach skonsolidowanego bilansu, uwzględniającego niezbędne wyłączenia i korekty konsolidacyjne, obejmującego:
a) łączny bilans Gminy Pomiechówek powstały w efekcie etapu pierwszego,
b) dane finansowe instytucji kultury,
c) dane finansowe SP ZOZ,
c) dana finansowe zakładu budżetowego.
§5
1. Bilanse jednostek wchodzących w skład jednostki dominującej łączy się poprzez dodanie poszczególnych pozycji bilansowych tych jednostek. Poszczególne aktywa i pasywa bilansów jednostkowych należy dostosować odpowiednio do aktywów i pasywów wzoru skonsolidowanego bilansu stanowiącego załącznik Nr 10 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej. Jednocześnie należy pamiętać, że stan wykazany w kolumnie stan na początek roku powinien być zgodny ze stanem na koniec roku wskazanym w skonsolidowanym bilansie za rok poprzedni.
2. Dokonuje się korekt i wyłączeń w celu wyeliminowania skutków finansowych wzajemnych zdarzeń gospodarczych, szczególnie w zakresie rozrachunków (zobowiązań, należności) oraz innych aktywów i pasywów(środki trwałe, zapasy), stosując zasady rozdziału 6 ustawy o rachunkowości.
3. Dane jednostki zależnej łączy się z danymi jednostki dominującej metodą konsolidacji pełnej. Metoda konsolidacji pełnej polega na sumowaniu, w pełnej wartości, poszczególnych pozycji bilansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych
oraz dokonaniu wyłączeń i korekt.
§ 6
1. Skonsolidowany bilans Gminy Pomiechówek jako jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku.
2. W przypadku konieczności rozszerzenia dokumentacji konsolidacyjnej o nowy dokument, jego treść i formę ustala Skarbnik Gminy.
3. Bilans skonsolidowany podpisuje Wójt Gminy oraz Skarbnik Gminy.