Główna treść strony
Protokół nr 6/2015 ze wspólnego posiedzenia wszystkich Komisji Rady Gminy, które odbyło się w dniu 19.02.2015 r. w sali konferencyjnej Centrum Integracji Społecznej w Pomiechówku.
Protokół nr 6/2015 (Komisja Gospodarcza)
ze wspólnego posiedzenia wszystkich Komisji Rady Gminy, które odbyło się w dniu 19.02.2015 r. w sali konferencyjnej Centrum Integracji Społecznej w Pomiechówku.
W posiedzeniu, któremu przewodniczył Pan Jan Drzazgowski, Przewodniczący Rady Gminy, udział wzięli:
- członkowie Komisji Gospodarczej, w pełnym składzie,
- członkowie Komisji Rewizyjnej, w pełnym składzie,
- członkowie Komisji Ochrony Środowiska, w pełnym składzie,
- członkowie Komisji Oświaty, w pełnym składzie
oraz
Wójt, Dariusz Bielecki
z-ca Wójta, Mariusz Łempicki
Skarbnik Gminy, Kamila Gronczewska
Kierownik KZB, Piotr Kownacki
Bożena Śliwińska
Porządek posiedzenia:
1. Sprawozdanie z działalności Komunalnego Zakładu Budżetowego w Pomiechówku.
2. Zaopiniowanie propozycji stawek za wodę i ścieki.
3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia ceny usług świadczonych gminnym wozem asenizacyjnym.
4. Omówienie proponowanych zmian Uchwały Budżetowej na 2015 rok oraz zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Pomiechówek.
5. Omówienie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów z terenu gminy Pomiechówek.
6. Sprawy różne, w tym m.in:
- wskazanie przedstawiciela do Rady Społecznej Nowodworskiego Centrum Medycznego,
- zaopiniowanie wydania albumu "Strażacy Ziemi Nowodworskiej".
Ad.1
Kierownik KZB, Piotr Kownacki przedstawił sprawozdanie roczne z działalności prowadzonej przez Komunalny Zakład Budżetowy w Pomiechówku w roku 2014.
Działalność KZB polega na prowadzeniu w imieniu Gminy Pomiechówek zadań o charakterze użyteczności publicznej na terenie Gminy, w tym:
- zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie zapotrzebowania w wodę,
- administrowanie oczyszczalni ścieków oraz monitoring i konserwacja sieci kanalizacyjnej,
- konserwacja i dozór nad właściwym działaniem oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Pomiechówek
- inne prace zlecone przez Wójta Gminy i gminne jednostki organizacyjne.
W roku 2014 działania KZB w Pomiechówku nakierowane były w znacznej mierze na budowę i profilowanie dróg gminnych. Jedno z większych przedsięwzięć dotyczyło przebudowy wyeksploatowanej oczyszczalni ścieków w Nowym Modlinie, w zamian której powstała przepompownia ścieków łącząca Nowy Modlin z oczyszczalnią "MEWA" w Pomiechówku. Dokonywano stałych przeglądów sieci wodociągowej oraz ujęć wody, w celu zapewnienia stałego zaopatrzenia w wodę. Zakład prowadził także konserwację i modernizację oświetlenia ulicznego.
W przeprowadzonej dyskusji, radni dopytywali jakie są straty wody.
Kierownik KZB, P.Kownacki wyjaśnił, że jest to około 30% i związane to jest z takimi sprawami
jak: pobór wody na cele pożarowe, technologiczne, płukanie sieci, które jest częstym elementem, głównie wiosną na działkach rekreacyjnych. Dużym, trudnym do zweryfikowania problemem są jeszcze kradzieże wody, a także dokładność wodomierzy.
Te wszystkie elementy wpływają na straty wody.
Jeżeli chodzi o kradzieże, to najczęstszym sposobem jest stosowanie magnesu, wcinki przed urządzeniem pomiarowym oraz przekładanie liczników.
Jeżeli chodzi o kradzieże, nie jest możliwe ich wykrycie przy takim stanie liczników jakie są obecnie. Innym nowszym rozwiązaniem, które zapobiegają takim działaniom jest wprowadzenie wodomierzy z nakładką radiową, która daje sygnał, że jest coś nie tak.
Pod tym względem trwają jeszcze ustalenia i szukanie jak najlepszych rozwiązań. Opinie Gmin, które takie rozwiązanie wprowadziły są różne. Jedni są zadowoleni, inni mówią, że to nie działa. Dlatego trzeba szukać optymalnego rozwiązania, które byłoby najlepsze na terenie naszej Gminy.
Tak, czy inaczej na dzień dzisiejszy musi być rozpoczęta wymiana liczników - poinformował p.Kownacki.
Radna Urszula Nowakowska zapytała, ile na koniec roku było zaległości z wystawionych faktur, a nie zapłaconych.
Skarbnik Gminy, Kamila Gronczewska odpowiedziała, że nie jest jeszcze rozliczone sprawozdanie za 2014 rok. Gotowe będzie jutro i już na najbliższej sesji takiej odpowiedzi będzie można udzielić.
Piotr Kownacki dodał odnośnie zaległości, że w poprzednim i tym roku kontynuowane są działania związane z odcięciem wody w takich przypadkach. Jest to ze skutkiem dosyć dobrym, bo niektórzy reagują zapłaceniem zaległości bądź zwracają się o rozłożenie na raty.+
Radny Artur Bonas zapytał, jaka jest największa zaległość.
Piotr Kownacki - około 2.500,00 zł
Radna Urszula Nowakowska zapytała, po jakim czasie niepłacenia rozpoczyna się procedura odcięcia wody.
Piotr Kownacki wyjaśnił, że każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. Najpierw wysyłane są upomnienia, zgodnie z przepisami powinno to być po niezapłaconej kwocie 126 zł.
Radna Teresa Cieślińska uważała, że łatwiej jest wyegzekwować zaległości jeśli kwota będzie niższa. Chodzi o to, żeby upomnienie było wcześniej wysłane, zanim kwota ta nie będzie zbyt wysoka.
Piotr Kownacki poinformował, że opracowywany jest system fakturowania prognozowanego, np. co kwartał wystawiane będą prognozy na podstawie poprzedniego zużycie w zależności od pory roku. Raz do roku licznik będzie weryfikowany.
Radny Artur Bonas - jak nowy kierownik ocenia stan urządzeń KZB.
Piotr Kownacki urządzenia są w dobrym stanie, jakieś bieżące naprawy trzeba będzie realizować. Poza tym opłaty eksploatacyjne, które są rzeczą naturalną. Jeżeli chodzi o szambiarkę będzie konieczna naprawa zawieszenia kabiny, ale jest to estetyka. Większych nakładów raczej nie będzie. Patrząc na sprzęt, którym dysponuje KZB można powiedzieć, że jest on w dobrym stanie.
Radna Iwona Sagatyńska - część lamp z nowego oświetlenia poszła do reklamacji, ponieważ były wadliwe. Kiedy będzie ten proces zakończony.
Piotr Kownacki - na dzień dzisiejszy lampy są już w KZB. W najbliższym wolnym czasie będzie to robione.
Ad.2
Kierownik KZB, Piotr Kownacki wprowadzając do tematu stawek za wodę i ścieki, na wstępie przedstawił sytuację jaka miała miejsce na przełomie listopada 2014 roku. Gmina otrzymała wyrok Sądu Administracyjnego dotyczący grup taryfowych stawek za wodę. Jedna z osób przebywających czasowo na terenie Gminy złożyła skargę zarzucając to, że ustalenia grup taryfowych są niezgodne z prawem, nawet z Konstytucją. Sąd po rozpatrzeniu przychylił się do złożonego wniosku. W związku z tym obecne grupy taryfowe nie mogą uwzględniać podziału na działki rekreacyjne.
Dlatego proponuje się następujący podział:
- osoby fizyczne i gminne jednostki organizacyjne na potrzeby socjalno-bytowe,
- podmioty gospodarcze.
Zaproponowano stawki:
grupa 1 - 2,63 zł/m3 (netto)
grupa 2 - 3,05 zł/m3 (netto)
W związku z koniecznością wymiany wodomierzy proponuje się także opłatę abonamentową w wysokości 2 zł miesięcznie + VAT.
Łączny dochód planowany z opłaty abonamentowej kształtuje się na poziomie 100.000,00 zł. Są to koszty niezbędne na konieczne nakłady inwestycyjne w latach 2015 - 2017.
Istotnym elementem jest renowacja studni wraz z wymianą armatury hydroforni w Kosewie, ponieważ pracuje tam tylko jedna studnia. Druga wymaga całkowitej przebudowy i renowacji. Sytuacja jest o tyle poważna, że w przypadku wystąpienia większych poborów wody pół gminy miałoby deficyt wody.
A w przypadku awarii studni drugiej pół gminy zostaje bez wody. Te koszty są niezbędne, ale nie są ujęte w kalkulacji.
Ponadto niezbędne inwestycje, rozłożone na lata to:
- wymiana wodomierzy, ponieważ obecnie każdy wodomierz może powodować do 5% straty wody w naliczeniu. Jest to zadanie priorytetowe, które musi być kontynuowane na terenie całej gminy. Jeżeli straty wody zostaną zmniejszone to nie jest powiedziane, że za rok stawka nie zejdzie w dół, podkreślił Kierownik KZB.
Dalej wyjaśnił, że stawki za wodę kalkulowane są na podstawie kosztów z roku poprzedniego, czyli jeżeli Zakład powoduje zmniejszenie kosztów, to kalkuluje stawki na podstawie zmniejszonych kosztów.
P.Kownacki poinformował także, że ze względu na deficyt wody, który występuje we wsiach Pomocnia, Wola Błędowska, Błędówko, częściowo Cegielnia Kosewo, konieczne jest wybudowanie trzeciej studni w hydroforni Kosewo oraz budowa co najmniej stacji wspomagającej, która będzie miała za zadanie podnosić ciśnienie wody na dalszym odcinku wodociągu. Jeżeli chodzi o Stanisławowo, ostatnio była awaria pompy, którą wymieniono na pompę o mniejszej wydajności. Więc w sytuacji, kiedy kończą się pobory wody może doprowadzić do tego, że będzie jej niewystarczająca ilość. Dlatego jest konieczność zakupu nowej pompy. W Stanisławowie jedna pompa jest z 2004 roku, druga, która uległa awarii z 2009 roku. Na razie są tam dwie pompy, tylko jedna jest o mniejszej wydajności i docelowo taka nie może być.
Jeżeli chodzi o uruchomienie III studni w Czarnowie. Na polach w Czarnowie, za ulicą Polną są trzy studnie, z czego użytkowane są dwie. Trzecia jest nieużytkowana, którą planuje się uruchomić i połączyć z Czarnowem w celu zwiększenia wody w tej wsi i w Kikołach. Docelowo planowane jest wyłączenie hydroforni w Kikołach. We wsiach Zapiecki i Wójtostwo pojawia się również problem z deficytem wody latem, co powoduje, że należy rozważyć budowę stacji wspomagającej.
Są to niezbędne inwestycje wodociągowe, które nie są wymienione w kalkulacji stawek.
Odnośnie abonamentu, jest on ustalony z przeznaczeniem na tego rodzaju inwestycje.
P.Kownacki poinformował także na temat sukcesywnego udrażniania kanalizacji. W poprzednich latach próbowano używać szambiarki do czyszczenia tej sieci, ale jest to sytuacja dająca doraźnie efekt, natomiast docelowo czyszczenie kanalizacji powinno odbywać się specjalistycznym sprzętem WUKO. Przy obecnych cenach wynajęcia takiego sprzętu udrożnienie 2 km kanalizacji sanitarnej wynosi 50.000,00 zł. Są takie odcinki jak ulica Topolowa, część ulicy Sportowej, część ulicy Ludowej, że co roku tworzą się tam pewne złogi i trzeba to czyścić. Na dzień dzisiejszy nie planuje się zakupienie tego sprzętu, jeżeli sytuacja finansowa zakładu pozwoli, to w przyszłości zostanie rozważony zakup tego urządzenia, bo jest on bardzo potrzebny. Koszty wynajęcia tego sprzętu planowane są z opłaty abonamentowej za ścieki, którą proponuje się w wysokości 5zł miesięcznie (netto).
Cena jednostkowa za 1m3 ścieków proponowana jest w wysokości 5,48 zł + VAT.
Radna Iwona Sagatyńska zapytała, czy abonament za wodę będzie oddzielony dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych.
Piotr Kownacki wyjaśnił, że na terenie gminy nie ma dużych zakładów, dlatego nie ma potrzeby żeby to rozgraniczać.
Radna Urszula Nowakowska zapytała o jaki procent wzrośnie woda jeżeli chodzi o wszystkich odbiorców.
Piotr Kownacki odpowiedział, że o 12%. Wyjaśnił ponadto, że stawkę kalkuluje się na podstawie procentowego zużycia wody. Jeżeli chodzi o koszty zużycia wody z działalności gospodarczej to jest to ok.4 maksymalnie do 5%. Z tytułu likwidacji stawki dla działek rekreacyjnych, koszty te muszą być przerzucone na mieszkańców stałych.
Istotnym elementem całego procesu kalkulowania jest brak możliwości subsydiowania skrośnego, tzn. że działalność prowadzona jako wodna nie może finansować działalności kanalizacyjnej i odwrotnie, czyli przychody z wody mogą finansować wodę, a kanalizacyjne wyłącznie kanalizację.
Radna Teresa Cieślińska zapytała, z czego wynika tak duża podwyżka za wodę.
Piotr Kownacki wyjaśnił ponownie, że m.in. z tego że wyłączono działki rekreacyjne i w związku z tym stali mieszkańcy mają większe koszty.
Radny Artur Bonas zapytał, czy nie można zwiększyć abonament na działki letniskowe.
Piotr Kownacki wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy nie ma takiej podstawy, bo muszą być udowodnione działania związane z dodatkowymi kosztami. Jeżeli w przyszłym roku będzie w stanie to udowodnić, to we wniosku będzie to uwzględnione.
Radny Andrzej Górecki zapytał, ile w 2014 roku poszło wody na płukanie wodociągu.
Piotr Kownacki już wcześniej mówił, że jest to jakieś 30% wody. Dodał, że istotnym elementem do bilansu jest określenie ilości wody zużytej do akcji gaśniczych.
Radna Urszula Nowakowska podkreśliła, że nie jest pewna, czy te 12% podwyższenia za wodę jest konieczne. Dodała, że nie może podjąć decyzji nie wiedząc np. tego ile wynosi zadłużenie za wodę i jak skutecznie go ściągnąć. Powinna być, jej zdaniem większa intensywność ściągalności zaległości za wodę. Ważną rzeczą jest określenie kwoty zadłużenia, czego nie dowiedziała się pytając o to i nie wie, czy aż tak duża podwyżka jest potrzebna plus abonament, co w stosunku rocznym wynosi 24 zł, a są osoby, które zużywają na kwartał 2m3, czyli 5 zł.
Po zakończonej dyskusji, wydanie opinii na temat proponowanych stawek za wodę i ścieki odbyło się w formie głosowania.
Za pozytywnym zaopiniowaniem stawek głosowało 7 radnych, 2 radnych głosowało przeciw, 6 radnych wstrzymało się od głosu.
Ad.3
Kierownik KZB, Piotr Kownacki omówił projekt uchwały w sprawie ustalenia ceny usług świadczonych gminnym wozem asenizacyjnym.
Obecne ceny brutto:
64,80 zł, proponowane 69,99 zł za wóz do 5m3
Każdy następny metr, obecnie 10,80 zł, proponowana stawka 12,50 zł
P.Kownacki zaznaczył, że KZB na dzień dzisiejszy przy takich stawkach nie zarabia.
Przeprowadzono dyskusję, dopytując o szczegóły tematu, nie zgłoszono istotnych uwag ani wniosków.
Ad.4
Zmiany Uchwały Budżetowej na 2015 rok oraz zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej, omówiła Skarbnik, Kamila Gronczewska.
Dochody:
Zwiększenie:
1) rozdział 63095 – Dot. dofinansowania realizacji projektów turystycznych – Aktywnie nad Wkra – rozwój turystyki w Gminie Pomiechówek I i II etap – 206.686,13 zł;
2) zwiększenie planowanych wpływów z podatków lokalnych od osób fizycznych:
- podatek od nieruchomości: 48.239,00 zł,
- podatek rolny: 12.075,00 zł;
3) zwiększenie planowanych wpływów z tytułu rozliczenia VAT od realizowanych inwestycji oraz zastosowanie współczynnika struktury sprzedaży – 490.428,29 zł
4) zwiększenie dotacji na zadania z zakresu Pomocy Społecznej zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego – plan dotacji na 2015 r. :
- 85212- 11.000,00 zł
- 85214- 2.500,00 zł
- 85216- 1.600,00 zł
- 85295 – 3.000,00 zł.
- wprowadzenie dotacji celowej na dodatek energetyczny – 131,27 zł
5) Zwiększenie planowanych wpływów z tytułu odpłatności za wykonanie przydomowych
oczyszczalni ścieków – 128.048,78 zł.
6) dofinansowanie zadania inwestycyjnego dot. Budowy chodnika wraz z miejscami
parkingowymi wzdłuż ul. Mazowieckiej w m. Pomiechowo – 94.821,00 zł
7) zwiększenie dofinansowania zadania inwestycyjnego Budowa kanalizacji i wykonanie
przydomowych oczyszczalni ścieków oraz kompleksowa rozbudowa sieci wodociągowej
wraz z budową spinek wodociągowych – w związku z przyjętą wartością wynikającą
z umowy na dofinansowanie – 778.911,44 zł.
Zmniejszenie:
1) zmniejszenie dotacji na zadania z zakresu Pomocy Społecznej zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego – plan dotacji na 2015 r. :
- 85213-2.400,00 zł.
Wydatki:
1. Zwiększenia:
a) wydatki bieżące, w tym:
- zabezpieczenie planu dot. kontynuacji realizacji projektu: Aktywnie nad Wkrą – rozwój turystki w gminie Pomiechówek – etap I i II – 300.191,50 zł (rozdział 63095)
- wprowadzenie planu wydatków dot. kosztów bankowych związanych z obsługą długu – 15.000,00 zł (75702 – 8090)
- wprowadzenie planu na zwrot dotacji celowej z zakresu pomocy społecznej wykorzystanej w nadmiernej wysokości – 2.967,46 (wraz z odsetkami),(85295,2910,4560)
- wprowadzenie planu na opracowanie aktualizacji programu usuwania wyrobów zawierających azbest – 20.000,00 zł (90002,4300)
- montaż instalacji gazowej do samochodu (90095-4300) – 3.000,00 zł
- zwiększenie planu wydatków bieżących z zakresu Pomocy Społecznej zgodnie
z planowanymi kwotami dotacji celowych na 2015 r. – 18.231,27 zł.
2. Zmniejszenia:
- plany zagospodarowania przestrzennego – 40.000,00 zł.
- zmniejszenie planu wydatków bieżących z zakresu Pomocy Społecznej zgodnie
z planowanymi kwotami dotacji celowych na 2015 r. – 2.400,00 zł.
b) Wydatki majątkowe:
Zwiększenia:
- zwiększenie planu wydatków dot. przekazania dotacji na realizację projektu partnerskiego „ Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez tworzenie baz wiedzy o Mazowszu” – 15.371,83 zł,(15011,6639)
- zwiększenie planu wydatków dot. przekazania dotacji na realizację projektu partnerskiego „ Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa” – 597,92 zł,(75095,6639)
- zwiększenie planu wydatków dot. budowy świetlic wiejskich – Nowy Modlin, Błędowo – 19.318,00 zł,
- wprowadzenie planu na zadania inwestycyjne (60016.6050):
- Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę kładki w m. Pomiechówek – 50.000,00 zł
- Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę ronda w m. Stanisławowo – 50.000,00 zł
- Budowa chodnika wraz z miejscami parkingowymi wzdłuż ul. Mazowieckiej w m. Pomiechowo –
158.617,58 zł
- zwiększenie planu w zadaniu : Budowa infrastruktury turystycznej w tym: ścianka
wspinaczkowa – 9.950,00 zł (63095,6050)
- wprowadzenie planu wydatków na wykonanie systemu wraz z osprzętem do obsługi
infrastruktury turystycznej – 35.000,00 zł (63095-69050)
- wprowadzenie planu na zakup oprogramowania komputerowego UProKs – 5.658,00 zł
(płatności masowe – podatki) (75023,6060)
- zwiększenie planu w zadaniu inwestycyjnym dot. modernizacji strażnicy OSP
w Pomiechówku – 9.252,00 zł
- zwiększenie planu w zadaniu inwestycyjnym dot. budowy kanalizacji i wykonania
przydomowych oczyszczalni ścieków oraz kompleksowa rozbudowa sieci wodociągowej
wraz z budową spinek wodociągowych - w związku z przyjętą ilością przydomowych
oczyszczalni ścieków wynikającą z umowy na dofinansowanie – 1.201.786,00 zł
(90001-6050)
- zwiększenie planu w realizacji zadania - Monitoring obiektów rekreacyjno-sportowych –
6.000,00 zł (90095-6050)
- wprowadzenie planu na realizację zadania dot. wykonania koncepcji zagospodarowania
centrum w m. Pomiechówek – 30.000,00 zł (90095-6050)
- zwiększenie planu na realizację zadania dot. Zakup doposażenia hali sportowej – sauna –
2.800,00 zł (92601-6050)
- zwiększenie zadania dot. wykonania dokumentacji projektowej - zagospodarowanie
powierzchni lokalu na działalność rekreacyjno-sportową – 5.000,00 zł (92695-6050)
Zmniejszenie:
1) Modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Pomiechówek - oświetlenie
energooszczędne – 200.000,00 zł, (90015-6050)
2) Budowa budynku wielofunkcyjnego – 431.550,00 zł (90095-6050)
3) zmniejszenie planu wydatków na zadanie inwestycyjne dot. modernizacji budynku Klubu
Wiejskiego w m. Kosewo – 9.252,00 zł
Pozostałe zmiany między klasyfikacją budżetową nie mają wpływu na wynik budżetu
i dotyczą m.in. dostosowania klasyfikacji do rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących
ze źródeł zagranicznych.
Poza tym w zapisach uchwały budżetowej wprowadzono zmiany w limitach zobowiązań na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu z kwoty 3.000.000,00 zł na 5.000.000,00 zł w związku z realizacją zadań inwestycyjnych, które w większości odbędą się w I półroczu, stąd środki potrzebne na ich sfinansowanie, aby w następnym okresie uzyskać refundację poniesionych wydatków.
Dokonane zmiany po stronie dochodowej i wydatkowej realizują budżet, który jest zrównoważony, czyli strona dochodowa równa się stronie wydatkowej.
Planowane rozchody do spłaty w tym roku to kwota 427.500,00 zł do pokrycia kredytem.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej wszystkie zmiany budżetowe zostały wprowadzone. Ponadto do WPF wprowadzona zostanie zmiana dotycząca spłaty kredytu w wysokości 427.500,00 zł. I tak raty od 2017 do 2020 roku po 106.877,00 zł. Ponadto planuje się wprowadzenie aneksów do umów na wykup obligacji komunalnych. W 2016 roku zmniejsza się kwotę wykupu o 550.000,00 zł. Planowany termin wykupu przesuwa się na rok 2024.
Zmiany w rozchodach w latach 2023, 2024 także planowane aneksy do wykupu obligacji komunalnych. Wiąże się to z wykonaniem wskaźnika indywidualnego z art.243 ustawy o finansach publicznych. Wskaźnik ten jest bardzo elastyczny i zmienny, uwarunkowany także wykonaniem strony wydatkowej i dochodowej w poszczególnych latach tak, że ciężko jest zaplanować spłatę bazując tylko na planach. Zawsze jest to później weryfikowane wykonaniem i stąd cała obsługa długu. Zadłużenie jest także elastyczne i podlega weryfikacji w każdym roku.
Pytania:
Radny Marcin Gągolewski zwiększenie planowanych wpływów z podatku VAT, chciał wiedzieć jakich inwestycji to dotyczy,.
Skarbnik, Kamila Gronczewska wyjaśniła, że dotyczy inwestycji kanalizacyjnych i przebudowy Ośrodka Zdrowia. W planie jest zapisane zastosowanie współczynnika struktury sprzedaży . Jest to operacja mająca na względzie odliczenie VAT od bieżących wydatków ponoszonych przez Gminę.
Radny Marcin Gągolewski - dofinansowanie chodnika w Pomiechowie. Zapytał, z jakich to będzie środków.
Skarbnik, Kamila Gronczewska odpowiedziała, że z PROW.
Radny Marcin Gągolewski - plany zagospodarowania przestrzennego, zmniejszenie 40.000,00 zł. Zapytał, jakich miejscowości to dotyczy.
Skarbnik, Kamila Gronczewska wyjaśniła, że z ogólnie przyjętej kwoty 50.000,00 zł na wykonanie nowych planów zagospodarowania przestrzennego zmniejszono o kwotę 40.000,00 zł.
Wójt, Dariusz Bielecki dodał, że na planowanie przestrzenne była kwota 50.000,00 zł. Przeprowadzono analizę kierunków planowania przestrzennego. W tym roku do wykonania są 4 nowe plany: Czarnowo, Kikoły, Stare Orzechowo, Nowe Orzechowo, są to plany kontynuowane. Po analizie uznano, że 10.000,00 zł zabezpiecza kontynuowanie działań planistycznych.
W związku z tym zdjęto 40.000,00 zł
Radny Marcin Gągolewski zapytał, czy jest szansa na wyłożenie w tym roku tych planów.
Wójt wyjaśnił, że realizacja tych planów jest w końcowym etapie. Plany są już po uzgodnieniach. Pozostało tylko uzgodnienie, jeżeli chodzi o sytuację przeciwpowodziową. Po tym nastąpi wyłożenie planów i ich uchwalenie. W okolicach III kwartału 2015 roku te plany powinny być uchwalone.
Radna Teresa Cieślińska - dofinansowanie inwestycji dotyczącej budowy chodnika wzdłuż ulicy Mazowieckiej jest kwota 94.821,00 zł, a potem mamy 158.000,00 zł. Z czego to wynika, zapytała radna.
Skarbnik, Kamila Gronczewska wyjaśniła, że 158.000,00 zł jest kwotą wydatkową, dofinansowanie wynosi 94.821,00 zł. Różnica jest wkładem własnym.
Radna Teresa Cieślińska zapytała o zmniejszenie planu wydatków dot. klubu wiejskiego w Kosewie.
Skarbnik wyjaśniła, że po przetargu kwota wykonania jest mniejsza, stąd zmniejszenie w planie.
Radna Iwona Sagatyńska zapytała o wprowadzenie planu na zadanie inwestycyjne, rondo w Stanisławowie.
Wójt wyjaśnił, że chodzi o wykonanie dokumentacji projektowej ronda z drogi krajowej 62 do zjazdu na cmentarz w miejscowości Nowy Modlin.
Radna Iwona Sagatyńska zapytała, jak wygląda procedura uzgodnień, czy były jakieś konsultacje społeczne. Kto o tym decyduje.
Wójt wyjaśnił, że projekt jest uzgodniony z GDDKiA. Po wielu miesiącach udało się uzyskać zgodę na tę inwestycję, która poprawi bezpieczeństwo. W tym roku rozpocznie się etap projektowy, w zamiarach jest uzyskanie środków unijnych na to zadanie. Rondo to przyczyni się także do poprawy atrakcyjności terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowy Modlin.
Radna Urszula Nowakowska zapytała, czy nie będzie to kolidowało z planami linii kolejowej do lotniska.
Wójt zostało to uwzględnione w uzgodnieniach.
Radny Andrzej Górecki zmniejszenie planu modernizacji oświetlenia. Z czego konkretnie zrezygnowano.
Wójt wyjaśnił, że podjęto decyzję o przeprowadzeniu dodatkowych analiz z bardzo dużym prawdopodobieństwem pozyskania funduszy zewnętrznych na to zadanie. Dlatego warto poczekać jeszcze kilka miesięcy z tym zadaniem.
Radny Andrzej Górecki zapytał o zdjęcie pieniędzy z budowy budynku wielofunkcyjnego.
Bożena Śliwińska odpowiedziała, że przy udziale Dyrektorów Szkół i Kierownika OPS została przeprowadzona analiza dotycząca budowy tego obiektu. Ustalono, że na dzień dzisiejszy nie ma zapotrzebowania na kształcenie młodzieży w szkole specjalnej.
Wójt dodał, że na podstawie przeprowadzonej analizy wynikło, że utworzenie oddziałów specjalnych wymaga dosyć długich uzgodnień. Trzeba porozmawiać z rodzicami, przeprowadzić rozeznanie jaki typ niepełnosprawności występuje. po to żeby wybrać profil konkretnych oddziałów. W związku z tym oszacowano, że w pierwszym etapie zostanie wykonana dokumentacja projektowa i to zostało zrealizowane. Na spotkaniu z Dyrektorami placówek oświatowych ustalono, że do września 2016 roku zostanie przeprowadzona pełna analiza tego tematu i dyrektorzy zaproponują rozwiązania i kierunki na podstawie których ta placówka by funkcjonowała. Ten rok zostanie przeznaczony na przeprowadzenie powyższych ustaleń.
Radny Artur Bonas - wprowadzenie planu na realizację zadania dot. zagospodarowania centrum Pomiechówka.
Wójt wyjaśnił, że koncepcja zagospodarowania centrum powiązana jest z zadaniem zaprojektowania ścieżek rowerowych na terenie gminy Pomiechówek. Uznano, że należy przeprowadzić analizę zagospodarowania centrum pod kątem wyglądu Pomiechówka w przyszłych latach, m.in. zaplanowanie miejsc na poszczególne inwestycje, wykonanie koncepcji układu drogowego wokół dworca kolejowego. Koncepcja ta obejmowałaby teren od stacji PKP po tereny rekreacyjne, czyli ścisłe centrum Pomiechówka.
Radny Marcin Gągolewski kanalizacja 1.200.000,00 zł, czego dotyczy.
Skarbnik wyjaśniła, że dotyczy budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Trzeba zabezpieczyć całą kwotę, następnie plan zostanie zweryfikowany do wykonania.
Wójt uzupełnił informując, że kilka miesięcy temu został złożony wniosek na realizację inwestycji kanalizacyjnej w ulicy Wierzbowej, przydomowe oczyszczalnie ścieków w ilości 147 sztuk oraz 2 przy Szkole Podstawowej w Orzechowie i w Goławicach oraz spinki wodociągowe. To zadanie chcemy zrealizować w I półroczu 2015 roku. W pierwszych dniach marca zostanie podpisana umowa z założeniem realizacji do końca maja.
Radna Iwona Sagatyńska zwiększenie 6.000 zł na monitoring, z czego wynika.
Wójt wyjaśnił, że monitoring dotyczy promenady i terenów rekreacyjnych. Wynika to również z zagospodarowania terenu o nowe urządzenia typu ścieżka wspinaczkowa, zjazd tyrolski. Ta kwota jest zgodna z ofertą i pozwoli na objęcie całego terenu monitoringiem.
Jeżeli chodzi o monitoring, zadanie to trzeba podzielić na dwie części, czyli istniejący, zamontowany kilka lat temu w centrum, który wymaga wymiany. Planujemy zrobić to etapowo. Przygotowujemy się do zadania monitoringu na placach zabaw w 17 lokalizacjach. Najbliższy czas będzie przygotowaniem do kompleksowego objęcia miejsc monitoringiem.
Radny Marcin Gągolewski zapytał odnośnie wykonywania systemu wraz ze sprzętem do obsługi infrastruktury turystycznej, 35.000,00 zł.
Wójt będzie to system, który pozwoli na obsługę infrastruktury turystycznej typu park linowy, ścianka wspinaczkowa, wypożyczalnia rowerów itp. Będzie to efektywny system bezosobowej obsługi na podstawie Karty Pomiechowskiej.
Ad.5
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów z terenu gminy Pomiechówek, omówiła Bożena Śliwińska.
Poinformowała, że dotychczas obowiązująca uchwała w tej sprawie dotyczyła wynagrodzenia za uczestnictwo w sesji Rady Gminy. Teraz proponuje się dietę dla sołtysów w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości 200,00 zł. Dieta stanowić będzie rekompensatę czasu poświęconego na udział w sesjach Rady Gminy, zebraniach sołeckich, spotkaniach w Urzędzie Gminy, a także rekompensatę kosztów służbowych rozmów telefonicznych, dostępu do internetu, zakupu materiałów biurowych i innych czynności związanych z wykonywaniem funkcji sołtysa.
Radny Marcin Gągolewski zauważył, że w związku z tym znacznie wzrosną wydatki, bo do tej pory w roku było mniej więcej 8 sesji i nie wszyscy sołtysi byli na nich obecni. Teraz wychodzi 5.200,00 zł miesięcznie.
Przewodniczący Rady, Jan Drzazgowski stwierdził, że tego nie można porównywać, bo wcześniej bywały lata, że sesji w roku było nawet 12, do tego dochodzą sesje nadzwyczajne, które wpływają na zwiększoną ilość sesji w roku. Dlatego nie można tego w ten sposób porównywać, bo może to być błędne liczenie. Poza tym płacenie ryczałtem jest przejrzyste i zgodne z przepisami.
Ad.6
Sprawy różne.
Przewodniczący, Jan Drzazgowski przedstawił pismo Starostwa Powiatowego w Nowym Dworze Mazowieckim w sprawie wyznaczenia przedstawiciela do Rady Społecznej Nowodworskiego Centrum Medycznego.
Pełnienie tej funkcji zaproponowano radnej Grażynie Drzazgowskiej, która wyraziła zgodę.
W przeprowadzonym głosowaniu powyższą kandydaturę zaaprobowano jednogłośnie.
Przewodniczący Rady, Jan Drzazgowski przedstawił pismo Agencji Wydawniczej i Komendanta Powiatowego Straży Pożarnej w sprawie współfinansowania wydania albumu "Strażacy Ziemi Nowodworskiej" z okazji jubileuszu straży pożarnej.
Radni negatywnie zaopiniowali powyższe z uwagi na to, że zaproponowano tylko dwie strony arkusza A4 poświęcone Straży Pożarnej w Pomiechówku.
W dalszej części radny Artur Bonas poruszył temat targowiska gminnego, które całą noc jest oświetlone. Zapytał, czy jest to konieczne.
Druga sprawa, którą zgłosił, to wymiana flag w centrum Pomiechówka, ponieważ są one brudne i kilka z nich rozdartych.
Wójt wyjaśnił, że flagi są zamówione i zostaną wymienione w bardziej sprzyjających warunkach pogodowych. Corocznie wymiana flag odbywa się na wiosnę.
Radna Małgorzata Lewczuk przedstawiła relację ze spotkania Powiatowej Rady Rynku Pracy. Na I Inauguracyjnym spotkaniu Rady, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy mówiła na temat bezrobocia w Powiecie Nowodworskim. Podkreśliła, że największa liczba osób bezrobotnych to są uczniowie Gimnazjum i Podstawówki. Jest to aż 38% w całych Powiecie. Gmina Pomiechówek była również podana pod kątem osób, które podejmują działania na własną rękę w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.
Dyrektor Urzędu Pracy zachęcała Gminy do korzystania z funduszy na prace społeczne. Gmina Pomiechówek będzie podejmowała także te inicjatywy.
Radna Urszula Nowakowska podziękowała Wójtowi i Radzie Gminy za to, że we wsi Nowy Modlin powstała świetlica wiejska. Wczoraj pierwszy raz mieszkańcy skorzystali z tej świetlicy w związku z zebraniem wyborczym sołtysa i rady sołeckiej. Było obecnych 98 osób na sali. Podkreśliła, że inwestycja ta była bardzo potrzebna na wsi.
Radna Iwona Sagatyńska nawiązała do tematu bieżącego utrzymania dróg gminnych. Zazwyczaj w sezonie zimowym są wstrzymane prace w zakresie bieżących remontów dróg, ale ze względu na to, że w tym roku zima jest lekka proponowała przesunąć termin rozpoczęcia tych prac na obecny czas.
Radny Andrzej Górecki wyjaśnił, że o profilowaniu dróg zostaną powiadomieni sołtysi.
Na tym posiedzenie zakończono.
Wytworzył: | Teresa Leszczyńska, data: 24.03.2015 r., godz. 13.00 |
---|
Wprowadził: | Nieznany, data: 24.03.2015 r., godz. 13.08 |
---|
Ostatnia aktualizacja: | Nieznany, data: 24.03.2015 r., godz. 13.08 |
---|
Rejestr zmian:Czas | Administrator | Opis zmiany |
---|
24.03.2015 r., godz. 13.08 | Nieznany | Edycja strony |
24.03.2015 r., godz. 13.08 | Nieznany | Dodanie strony |