Biuletyn Informacji Publicznej

Zawiera informacje publiczne w postaci elektronicznej, wymagane przez polskie prawo.

Wyszukiwanie
Główna treœść strony

Zarządzenie nr 125

w sprawie: wprowadzenia Kodeksu Etyki Pracowników Samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy Pomiechówek.
Zarządzenie Nr 125/2018 Wójta Gminy Pomiechówek z dnia 19 grudnia 2018 roku

w sprawie: wprowadzenia Kodeksu Etyki Pracowników Samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy Pomiechówek.

Na podstawie art. 31 w związku art. 33 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zmianami), oraz art. 7 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1260) oraz art. 68 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zmianami), zarządzam co następuje:

§ 1
Celem zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej wprowadza się Kodeks Etyki Pracowników Samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy Pomiechówek, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 2
1. Zobowiązuje się wszystkich pracowników do zapoznania się z uregulowaniami zawartymi w Kodeksie Etyki Pracowników Samorządowych Urzędu Gminy Pomiechówek i ich sumiennego stosowania.
2. Oświadczenie o zapoznaniu się pracownika z treścią Kodeksu Etyki Pracowników Samorządowych Urzędu Gminy Pomiechówek dołącza się do jego akt osobowych. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 3
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam sekretarzowi gminy.

§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Wójt Gminy Pomiechówek
/ - / Dariusz Bielecki




Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 125/2018 Wójta Gminy Pomiechówek z dnia 19 grudnia 2018 roku

KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH
URZĘDU GMINY POMIECHÓWEK

PREAMBUŁA
Celem Kodeksu Etyki jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy Pomiechówek, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków, zebranie ich w postaci katalogu oraz poinformowanie obywateli o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników samorządowych.
KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH URZĘDU GMINY POMIECHÓWEK
Postanowienia Kodeksu znajdują źródło w regulacjach Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji przyjętego przez Parlament Europejski w dniu 6 września 2001 roku, a ich celem jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników samorządowych, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków oraz postawą po godzinach pracy oraz podkreślenie takich wartości, jak praworządność, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, bezstronność, lojalność, uprzejmość i szacunek dla wszystkich.
Dlatego też poniższe postanowienia skodyfikowano i podano do publicznej wiadomości w celu poinformowania wszystkich klientów Urzędu Gminy Pomiechówek o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników samorządowych.

ZASADY OGÓLNE
Podmiotowy zakres obowiązywania kodeksu
Kodeks obowiązuje wszystkich pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy Pomiechówek zwanych dalej pracownikami w ich kontaktach z wszystkimi klientami urzędu.
Rzeczowy zakres obowiązywania kodeksu
Kodeks określa zasady postępowania pracowników Urzędu Gminy Pomiechówek w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych.

Praca w Urzędzie Gminy Pomiechówek służbą publiczną
1. Pracownicy winni postrzegać swą pracę jako służbę publiczną, poprzez którą wykonują zadania na rzecz dobra wspólnego – państwa, prawa i społeczności lokalnej.
2. Mając na uwadze charakter pracy, o której mowa w ust. 1 pracownicy wykonują powierzone obowiązki z poszanowaniem godności i szacunku względem drugiego człowieka oraz z zachowaniem zasad dobrej administracji.
3. Pracownik ma świadomość, że poprzez swą postawę w pracy jak i poza nią tworzy etos urzędnika administracji publicznej oraz kreuje wizerunek i opinię o Urzędzie Gminy Pomiechówek.
Naruszenie norm kodeksu
Postanowienia niniejszego kodeksu naruszają ci pracownicy, którzy wskutek postępowania zarówno w miejscu pracy jak i poza nim ryzykują utratę zaufania niezbędnego przy realizacji zadań publicznych lub naruszają wartości i zasady, o których mowa w kodeksie.
ZASADY POSTĘPOWANIA
Zasada praworządności
1. Pracownik w wykonywaniu swej pracy działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, stosując zasady i procedury zapisane w szczególności w kodeksie postępowania administracyjnego, ordynacji podatkowej i innych przepisach prawa powszechnego i miejscowego oraz wewnętrznych instrukcjach i zarządzeniach ustanowionych przez wójta.
2. Każdy pracownik zna aktualnie obowiązujące prawo, a tym samym zwraca uwagę na to, aby decyzje dotyczące praw lub interesów jednostek posiadały podstawę prawną, a ich treść była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Pracownik rozpatrując sprawy musi to robić zgodnie z obowiązującym prawem i bez zbędnej zwłoki.

Zasada bezstronności i obiektywizmu

1. Pracownik przy realizacji powierzonych obowiązków działa bezstronnie i niezależnie, kierując się interesem publicznym i dobrem wspólnym.
2. Pracownik nie kieruje się w żadnym czasie interesem osobistym i z własnej inicjatywy wyłącza się z postępowania, jeżeli jego udział w nim nie mógłby być do końca obiektywny.
3. Pracownik nie dopuszcza do powstania konfliktu interesów między interesem publicznym a prywatnym, a w razie zaistnienia takiego konfliktu dba, aby został on rozstrzygnięty na korzyść interesu publicznego.
4. Pracownik zatrudniony w oparciu o umowę o pracę nie angażuje się w działania o charakterze politycznym oraz nie ulega wpływom i naciskom politycznym, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym.
5. Pracownik ma obowiązek przedstawiania rzeczywistości zgodnie z prawdą niezależnie od swoich przekonań i poglądów politycznych.

Zasada uczciwości i rzetelności
1. Pracownik wykonuje obowiązki rzetelnie, sumiennie z szacunkiem dla innych i poczuciem godności własnej.
2. Pracownik nie czerpie dodatkowych korzyści materialnych lub osobistych za wypełnianie swoich obowiązków.
3. Pracownik nie wykorzystuje i nie pozwala na wykorzystanie powierzonych mu zasobów w tym mienia publicznego w celach prywatnych.
4. Pracownik dokłada szczególnej staranności dla zorganizowania efektywnej współpracy w ramach powierzonych zadań, mając na uwadze osiągnięcie ustalonego celu jakim jest sprawne, skuteczne, zgodne z prawem i oczekiwaniami stron załatwienie sprawy.

Zasada współmierności

1. Pracownik zapewnia, aby podjęte działania pozostały współmierne do obranego celu.
2. Pracownik unika ograniczania praw obywateli oraz nakładania na nich obciążeń niewspółmiernych do celu prowadzonych działań.
3. Pracownik nie angażuje się w działania wpływające negatywnie na prawidłowe wypełnianie obowiązków służbowych lub na obiektywność podejmowanych rozstrzygnięć.
Zasada odpowiedzialności
1. Pracownik ponosi odpowiedzialność za swoje decyzje i działania, nie unikając trudnych rozstrzygnięć, a w procesie zarządzania powierzonym majątkiem i środkami publicznymi winien wykazywać należytą staranność i gospodarność.
2. Pracownik ponosi odpowiedzialność za jakość wykonywanej przez siebie pracy niezależnie od rangi zajmowanego stanowiska.
Zasada jawności i transparentności
1. Postępowanie pracownika w ramach wykonywania jego zadań jest co do zasady jawne. Wszelkie wyłączenia jawności postępowania muszą mieć podstawę prawną w przepisach prawa.
2. Pracownik udostępnia obywatelom żądane przez nich informacje oraz umożliwia dostęp do publicznych dokumentów zgodnie z zasadami określonymi w ustawach. Odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.
Zasada podnoszenia jakości świadczonych usług
Pracownik dba o podwyższanie kwalifikacji zawodowych, tak by swym profesjonalizmem gwarantować wysoką jakość świadczonych usług oraz przyczyniać się do zadowolenia klientów Urzędu Gminy Pomiechówek.
Zasada uprzejmości i życzliwości
1. Pracownik ma obowiązek traktować jednakowo wszystkich klientów z zachowaniem odpowiednich zasad kultury i dobrego wychowania.
2. W kontaktach z obywatelami pracownik zachowuje się uprzejmie, jest pomocny i udziela wyczerpujących odpowiedzi na skierowane do niego pytania.
3. Pracownik zachowuje się uprzejmie i życzliwie bez zbędnych emocji, uwzględniając ograniczenia wynikające z realizacji obowiązków służbowych.

Zasada godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim

1. Pracownik dba o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzega zasad poprawnego zachowania właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej tak w miejscu pracy, jak i poza nim.
2. Pracownik powinien być ubrany stosownie do powagi i charakteru wykonywanych obowiązków.

REPREZENTOWANIE URZĘDU I KREOWANIE WIZERUNKU URZĘDNIKA
Etos urzędnika
Pracownik zarówno w trakcie wykonywania czynności służbowych jak i też w życiu prywatnym winien mieć na uwadze, iż swym postępowaniem współtworzy wizerunek urzędu.
Dbałość o dobre imię urzędu
Pracownik w kontaktach zewnętrznych dba o dobre imię urzędu, dementując informacje nieprawdziwe, nie rozpowszechnia informacji niesprawdzonych, szkodzących opinii urzędu i jego pracowników.
Doskonalenie pracy
1. Pracownicy są zatrudniani, awansowani i wynagradzani w oparciu o przesłanki merytoryczne tj. kwalifikacje i umiejętności zawodowe.
2. Pracownicy rozwijają swoje kompetencje i wiedzę zawodową, potrzebne do wykonywania obowiązków, a Urząd Gminy Pomiechówek stwarza im po temu możliwości.
3. Pracownicy dążą do bieżącej znajomości przepisów prawnych oraz merytorycznych i prawnych okoliczności prowadzonych spraw.
4. Pracownicy zmierzają do podnoszenia swoich kwalifikacji i kultury osobistej oraz dbają o schludny i estetyczny wygląd.
5. Pracownicy są lojalni wobec siebie i odnoszą się z szacunkiem do swoich zwierzchników i podwładnych oraz starają się zapobiegać sytuacjom konfliktowym w pracy.
Wiążący charakter kodeksu
Pracownicy zobowiązani są do przestrzegania przepisów Kodeksu i kierowania się jego zasadami. Każdy nowo przyjęty pracownik ma obowiązek zapoznania się z postanowieniami niniejszego Kodeksu.

Odpowiedzialność z tytułu nieprzestrzegania zasad kodeksowych
Pracownicy za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu ponoszą odpowiedzialność przewidzianą prawem za naruszenie zasad organizacji pracy.

Popularyzacja i krzewienie etosu urzędniczego
Osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Urzędzie Gminy Pomiechówek upowszechniają zasady zawarte w Kodeksie wśród podległych im pracowników, wspólnoty samorządowej oraz mediów celem propagowania zawartych w nim wartości i zasad.
Zmiany w Kodeksie
Wprowadzenie zmian w Kodeksie jest możliwe na uzasadniony wniosek złożony sekretarzowi gminy przez co najmniej pięciu pracowników podlegających regulacjom kodeksowym.










Załącznik nr 2 do Zarządzenie Nr 125/2018 Wójta Gminy Pomiechówek z dnia 19 grudnia 2018 roku

Imię………………………………………………………………..
Nazwisko…………………………………………………………
Stanowisko………………………………………………………


OŚWIADCZENIE
Uprzedzona / uprzedzony o odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej oświadczam, że zapoznałam / zapoznałem się z postanowieniami Kodeksu Etyki Pracowników Samorządowych Urzędu Gminy Pomiechówek wprowadzonego Zarządzeniem Nr 125/2018 Wójta Gminy Pomiechówek z dnia 19 grudnia 2018 roku i zobowiązuję się do przestrzegania zasad z niego wynikających.



………………………………………………………………………
(data i podpis)


Wytworzył:Bożena Śliwińska, data: 10.01.2019 r., godz. 13.30
Wprowadził:Artur Ciemieniewski, data: 01.01.2019 r., godz. 23.37
Ostatnia aktualizacja:Artur Ciemieniewski, data: 11.01.2019 r., godz. 01.16
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
11.01.2019 r., godz. 01.16Artur CiemieniewskiEdycja strony
01.01.2019 r., godz. 23.37Artur CiemieniewskiDodanie strony

Strona oglądana: 1277 razy.